Číslo: 47
18.11.1996
Článků: 36

Titulní
Na
Ze
Obchod
Pošta
Kultura
Příloha
Horoskop
Pošta
Humor
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000


DOBRÝ DEN SLOVÁCKO


HASIČI PANA VAŠICI
Bydlení na dobu určitou
Příští rok lodí až na Slovensko
Škoda Octavia = Auto roku 1996?
VOLEJTE POLICII





HASIČI PANA VAŠICI
Stálí čtenáři Dobrého dne si možná všimli, že pravidelně sledujeme práci hasičů a připomínáme kulatá výročí obecních hasičských sborů. Málokdo si v dnešní uspěchané době stihne uvědomit, jak náročná práce to je, navíc nijak skvěle placená, o maratónských službách nemluvě. Každý zásah u požáru zanechává stopy na zdravotním stavu hasičů, kteří přitom odcházejí do důchodu jako "všichni ostatní", na rozdíl třeba od vojáků...
Oblíbenou zábavou rozjařené společnosti se stalo volání na známá telefonní čísla 150, 155 a 158. Bohužel těmto lidem nedochází, že speciální vozy odvolané na místo fiktivní nehody mohou chybět jinde natolik, že to může stát někoho i život. O nelehké práci hasičů jsme mluvili s panem Vašicou z hradišťského záchranného sboru.
"Povolání hasiče je práce náročná při každém zásahu, asi největší nebezpečí hrozí u požáru, protože nikdy nevíme, co může uvnitř být, přičemž získat informace od lidí, kteří jsou momentálně v šoku, je těžké. A pokud je hlavní příčinou požáru např. propanbutanová láhev... Stačí taková dvoulitrová láhev a dojde k obrovskému výbuchu. Za 23 let, co jsem u hasičského sboru, byly nejzávažnějšími případy požáry v Hodoníně a v Boršově u Kyjova, kde hořela cihelna a kde dokonce zahynul jeden z hasičů. Cihelna pak musela být zabetonována. Zásah jsme prováděli bez ochranného oděvu jen s dýchacími přístroji, ale bohužel nikdo netušil, že látky uvnitř cihelny byly tak silně jedovaté, že prostoupily i kůži."

A co prevence, lékařské prohlídky?
Vyšetření přišlo na řadu bohužel až po zásahu. Ale než se to vše zjistí, to také trvá nějaký čas a my musíme dál pracovat. Byli jsme posláni také do lázní a na léčení, protože jsme byli dlouho nemocní, ale smutné bylo, že to připadlo na 4. ledna, a jelikož se jednalo hlavně o zvětšení jater, tak nás obvinili, že jsme přehnali oslavu Silvestra - to byla první verze lékařů z Kyjova. Pak proběhlo vyšetření v Uh. Hradišti a zjistilo se, že šlo o omyl. Byli jsme pod kontrolou a dávali nám 5 let, že během této doby se může něco stát, propuknout rakovina nebo jiné závažné choroby.

Takže menší forma Černobylu?
V podstatě ano. Ale dostali jsme tisíc korun odměny, kterou nám prakticky zalepili oči. Dnes se o tom mlčí...

Jaká je Vaše pracovní doba?
Pracujeme ve 24hodinových směnách, kromě toho neustále cvičíme a účastníme se různých školení. Takže představa veřejnosti o tom, že se jenom válíme a občas někam vyrazíme, je úplně mylná. Býváme první nejen u požárů, ale i u dopravních nehod, živelných pohrom nebo např. vyprošťování utonulých či odřezávání oběšených.

Jak je to s otvíráním bytů?
V dnešní době se bohužel platí za všechno, takže i za otevření bytu se platí částka 150 Kč. Ne ale ve všech případech.Pokud jde o otvírání bytů z prodlení, kdy v bytě zůstala např. zapnutá žehlička, tam zaplacení nepožadujeme. Rovněž neplatí starší lidé.

Nemělo by se zapomenout mimo hasiče i na řidiče hasičských vozů...
Naši řidiči to nemají ani trochu lehké. Bohužel ne všichni lidé dávají přednost v jízdě, ať už hasičům nebo i záchranné službě. Málokdo to na silnicích při velkém provozu respektuje.

Děkuji za rozhovor . . . . . . . Dítě Dita







Bydlení na dobu určitou

V Benátkách se pronajímají byty nejdéle na pět let ...
Veselí n. Mor. (paf) - Město Veselí nad Moravou získalo na výstavbu nových bytů státní dotaci ve výši 6,4 mil korun. K dnešnímu dni bylo realizováno dvakrát deset bytových jednotek na ulici Benátky a v Milokošti - Chaloupkách. Oba dva domy byly postaveny za necelý rok! Náklady na jeden jednopokojový byt nepřesahují 500 tisíc korun.
Starosta Veselí nad Moravou, ing. Jaroslav Miklenda dodává: "Nové byty byly přidělovány rodinám, které splňovaly zásady schválené městskou radou, např. že oba manželé mají trvalý pobyt ve Veselí nad Moravou a mají méně než třicet let. Nájemní smlouvy jsou uzavírány jen na dobu určitou, maximálně na pět let. Nájemné jsme snížili z trojnásobku na 2,5 násobek aktuálně platné regulované výše nájemného ."
Pokud se podaří získat další státní dotaci a pokud bude zajištěna finanční spoluúčast města a jiných subjektů, bude dalších třicet bytů vystavěno na sídlišti Hutník.
"Byty jsou určeny zejména pro mladé rodiny, které momentálně nemají finanční prostředky na koupi bytu nebo na postavení vlastního domu. Snažíme se podpořit mladá manželství, nechceme zde umísťovat problémové rodiny ani sociální případy," pokračuje ing. Miklenda.
Nájemní smlouvy jsou sice časově omezeny na dva až pět let a neuvažuje se o tom, že by byly prodlužovány, ale pokud nedojde ke změně legislativy, vystěhováni mohou být pouze na základě rozhodnutí soudu. Jak předpokládá starosta Miklenda, sami současní nájemci by měli mít zájem najít si lepší bydlení.







Příští rok lodí až na Slovensko

Bagr při čištění staroměstského úseku Baťova kanálu.
Veselí n. Moravou (paf) - Plavební sezóna na Baťově kanálu, který je závlahovou, ekologickou a také turistickou stavbou, skončila po dvou a půl měsících. Bilance ukazují, že největší zájem lidí byl v měsíci srpnu, kdy jich bylo přepraveno 5 300. Za celou sezónu možnosti plavby po unikátní vodní stavbě využilo 5 500 lidí. Tržby dosáhly 200 tisíc korun. Jak řekl autor projektu Ivo Ondračka: "Menší návštěvnost jistě souvisela s nepřízní počasí. Klientelu tvořily hlavně děti na školních výletech. Přivítali jsme návštěvníky místní, ale i z Bílých Karpat, Strážnice, Zlína, Hodonína a Břeclavi."
Ředitel Agentury pro rozvoj turistického ruchu na Baťově kanálu a současně starosta Veselí nad Moravou Ing. Jaroslav Miklenda uvedl: "Podél plavební trasy budujeme síť cyklistických tras, které jsou použitelné pro cyklisty v různých kategoriích. Vedle zpevněných cest jsou sportovcům k dispozici i lesní a polní trasy. Pro příští rok plánujeme vydání speciálního průvodce na kole i lodi." František Ondrůšek z Povodí Moravy vysvětluje: "Nechceme za každou cenu prodlužovat plavební trasu. V současnosti se spíše snažíme vybudovat podél vody síť turistických atrakcí. K tomu je potřeba zainteresovat podnikatelské subjekty a získat nové partnery. Kromě toho ale pro příští rok vypracováváme studii na propojení Baťova kanálu až do slovenské Skalice."







Škoda Octavia = Auto roku 1996?

Uh. Hradiště, Zlín (VaMP) - Pátek 15. listopadu 1996 by se jistě bez nadsázky dal označit jako celorepublikové šílenství. Jeho důvodem byla, jak říká TV reklama, "Octavia - škoda s novou tváří". Novou tvář si ten den mohli v našem regionu prohlédnout všichni hned na dvou místech. V 11 hodin začala akce v hradišťském Araveru. Švédské stoly prohýbající se pod nánosem všeho chutného však nemohly odradit od touhy projet se v novém voze.
Bohužel, na všechny se, jak už to bývá zvykem, nedostalo v duchu hesla: Mnoho povolaných, málo vyvolených. Podle slov Antonína Macháčka (na fotografii ve společnosti se stříbrnou Octavií), šéfa hradišťského Araveru, je už dnes zájem o koupi nového vozu několikanásobně vyšší než možnosti prodejce. Auta budou "skládána" pro každého zákazníka podle jeho osobních požadavků. Počítá se s tím, že Octavie budou na našem trhu dostupné nejdříve v lednu nebo únoru 97. "Všude na západě je o novou škodovku zájem. Je to jistě dáno i nízkou cenou. Navíc například podvozek vozu je shodný s podvozkem vozů audi," prozradil nám Antonín Macháček.
Ve zlínském autosalonu Samohýl se Octavia ocitla mezi historickými vozy, což celé akci přidalo na slavnostnější náladě. Majitel muzea historických vozidel a autosalonu Alois Samohýl (na fotografii s modrou Octavií) pojal páteční start škodovky v lidovém duchu. Jedl se skvělý guláš a pilo se točené pivo. A moc se těšil, že brzy uspokojí všechny zájemce o nový vůz.
A aby byly naše informace kompletnější, doplňme jen, že Octavia bude vybavena pěti druhy motorů o výkonech od 50 do 92 kW. Ceny vozů se pohybují v základní verzi od 335.700 Kč (vybavení LX s motorem 1,6/55 kW) do 497.900 Kč (vybavení SLX 20V s motorem 1,8 20V/92 kW a automatickou převodovkou).
Vůz je to jistě krásný a jak řekl jeden z majitelů DDS: "Má úžasný kufr."







VOLEJTE POLICII
aneb CO VŠECHNO SE MUŽE STÁT...
Dnes jsme Vám, milí ctenári, pripravili nekolik prípadu, kterým uveríte jen zteží. Vybrali jsme je pro Vás z archívu, vetšina je už dávnou minulostí.


LIŠKA PSOVI VLKEM

V Brodku se s príchodem zimy zacali ztrácet svým majitelum jejich ctyrnozí milácci. Obcas se nekterý vrátil v zuboženém stavu, když na jeho srsti byly patrné stopy po prestálém boji. Všechny nepravosti mela na svedomí vzteklá liška. Proto nenechávejte ani vy své pejsky volne pobíhat!


NESTIHL VLASTNÍ SVATBU

Smulu mel jistý obcan z Boršic u Buchlovic u Buchlovic, když pri precházení vozovky byl zachycen kolemjedoucí multikárou. Pri nehode naštestí nebyl nikdo vážne zranen, pouze multikára už si nezajezdí.


OKRADEN PRI NÁKUPU

Pouze ctrnáct minut se radoval z nového horského kola JOKO pan N.C. z Kudlánek, který si v domácích potrebách kupoval bezpecnostní zámek a mezitím se mu tento stal zbytecným. Chmaták byl dopaden po ctrnácti dnech, kolo je dosud nezvestné.


NAPETÍ SI VYBIL ZLOCINEM

Už delší cas mel velmi napjaté nervy, v klidnejších chvílích se obcas zachvíval trikrát soudne trestaný J.Š. z Velké. Vše vyvrcholilo v osudné pondelí, kdy místo do zamestnání zamíril do místní samoobsluhy, kde rozbil výkladní skrín, poškodil vánocní výzdobu a snedl mlécnou cokoládu. Snídani zapil lahví rumu a zmožen usnul, poté byl zajišten policejní hlídkou.


VRAŽDA V PARCÍKU

U Budníku se vraždí prakticky denne. Zvlášt v topné sezóne, kdy celé údolí je prikryto smogovou duchnou. Vzduch se nedá dýchat, lidé nevycházejí ven, doma je dusno, hádka na spadnutí. Od hádky k bitce nebývá mezi Budníkovci nikdy daleko, nože jsou ostré a vždy po ruce. Minulé úterý se nedaleký parcík stal svedkem brutální vraždy. K.L. a M.N. se spojili proti O.P., kterému již Q.R. nestacil prispechat na pomoc. Privolaný lékar konstatoval násilnou smrt. Príciny konfliktu jsou predmetem dalšího šetrení.

VYDL







www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund