Číslo: 9
28.02.2000
Článků: 75

Titulní
Uherskohradišťsko
Brodský
Kultura
Z
Pro
Humor
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000


DOBRÝ DEN SLOVÁCKO


Nedostatek parkovacích míst lidem ztěžuje život
Za přepadení může strach
Na demonstranty zavolal majitel policii
Pro doklady na obec
Jsou nové pokladny nezbytné?
Vybudované byty budou zřejmě jen pro majetné
Náklad zmizel
Jak dlouho trvalo, než jsem se našla
Ztrátu občanského průkazu je nutné ihned nahlásit
Soud odročen
Do rekonstrukce vloží přes šest milionů
Anketa na aktuální téma





Nedostatek parkovacích míst lidem ztěžuje život
Místní lidé za bezplatné permanentky zřejmě v budoucnosti zaplatí
Uh. Hradiště (fal) - "Všude, kde se dalo ve městě parkovat, jsou umístěny parkovací automaty. Na Masarykově náměstí se parkovat nesmí a přitom město nedělá nic proto, aby se počet parkovacích míst ve městě zvětšil," řekl podnikatel Petr Horák z Huštěnovic, který má v Uherském Hradišti malou provozovnu. "Navíc musím platit parkovné, což mě přijde na nemalé peníze."
Lidé, kteří bydlí v centru města, mají dosud na parkování bezplatné permanentky. Uherskohradištská radnice však připravuje návrh na změnu obecně závazné vyhlášky o parkování vozidel. Pokud bude tato změna schválena městskou radou a příštím zastupitelstvem, budou permanentky na parkování pro občany s trvalým bydlištěm v Uherském Hradišti zpoplatněny. Podle radních by však cena permanentek zdaleka neměla dosáhnout například cen ve Zlíně, kde za ni lidé zaplatí tisíc korun ročně.
"Podnikatel, který nemá trvalé bydliště na území Uherského Hradiště, si může zakoupit permanentku za čtyři až šest tisíc korun. Ta mu však nezaručuje místo na parkování," uvedl místostarosta Uherského Hradiště Květoslav Tichavský. Kdo tuto permanentku nemá, musí na parkovištích s parkovacími automaty platit. Jak nám ale poradili pracovníci odboru životního prostředí, mohou prý podnikatelé parkovat tam, kde tyto automaty nejsou, tedy dál od centra města. "Náměstí je nevyužité, kde se dá parkovat, tam radní vybírají. Mohli by alespoň otevřít část Masarykova náměstí. Přitom sami radní mají auta, která jim stojí přímo před radnicí," rozčiluje se Stanislav Marek z Uherského Hradiště.
"Obnovení parkoviště na Masarykově náměstí nepřipadá v úvahu. Je to v rozporu se schváleným generelem dopravy a regulačním plánem centra města. Není proto důvod, abychom se tím zabývali," odůvodnil situaci starosta Uherského Hradiště Ladislav Šupka.
Místostarosta Libor Karásek je však jiného mínění: "Naprosto s lidmi souhlasím. Byl jsem příznivcem toho, aby se v komisích zvážilo alespoň částečné parkování na Masarykově náměstí. Ovšem se svým názorem jsem bohužel nikde neuspěl."
Podle Karáska se však už pro letošní rok připravuje realizace rozšíření kapacity parkování. Do letošních investic města je zařazeno vybudování několika desítek parkovacích míst před hotelem Grand na Palackého náměstí. I tady však bude umístěn parkovací automat.
Připravuje se také možnost parkování v ulici Na Stavidle v blízkosti městské tržnice. "Zde by mohlo vzniknout padesát až šedesát parkovacích míst, která by mohla být neplacená," potvrdil Karásek . Celkem by tedy letos mělo v Uherském Hradišti vzniknou více než sto parkovacích míst.







Za přepadení může strach
Huštěnovice, Kunovice (vb) - Minulý týden uzavřela kriminální policie případ přepadení dvanáctiletého chlapce. Ten prvního února oznámil, že byl neznámým pachatelem v rodinném domě v Kunovicích přepaden a svázán s tím, že pachatel měl odcizit cestovní doklad jeho otce. Vyšetřováním ale bylo zjištěno, že si chlapec přepadení vymyslel. Bál se prý trestu za nesplněné úkoly, které mu uložila matka.
Policisté objasnili další fingované loupežné přepadení, které se mělo uskutečnit v prosinci loňského roku v Huštěnovicích. Tentokrát se jednalo o sedmadvacetiletého muže z Břeclavi. "Ten uvedl, že jej neznámý pachatel udeřil do obličeje, rozbil mu přední sklo na vozidle, odcizil mu doklady a dva a půl tisíce korun. Zjistilo se ale, že si vše vymyslel," potvrdil uherskohradišťský tiskový mluvčí Policie ČR Jaroslav Krejčíř. Muž prý dostal strach z toho, že bude muset platit přední sklo vozidla, které mu rozbil jeho známý. Podle Krejčíře zatím proti muži nebylo vzneseno žádné obvinění. V některých případech mohou být obžalováni pro poškozování cizích práv, za což jim hrozí trest odnětí svobody až dva roky.







Na demonstranty zavolal majitel policii

Demonstranti proti kožichům, majitel proti demonstrantům - Foto: P. Paška
Uh. Hradiště (Kk) - Před prodejnou kožichů v Prostřední ulici se ve středu a čtvrtek odpoledne shromáždilo několik demonstrantů. Plakáty a rozdávanými letáky protestovali proti krutému zabíjení zvířat. Ač byla demonstrace klidná a vesměs nebudila u kolemjdoucích větší pozornost, o "vzrůšo", ovšem ve svůj neprospěch, se postaral sám majitel prodejny. Ten na mladé aktivisty zavolal městskou policii.
Zatčení přítomných se ale nekonalo. "Není důvod zasáhnout. Demonstranti nikoho neohrožují a neruší ani veřejný klid a pořádek," odůvodnil jeden z policistů. Otázkou však zůstává, zda sami aktivisté mají ve svých propagovaných názorech jasno. Jak jsme totiž zjistili, několik z nich mělo na sobě kožené bundy nebo boty.







Pro doklady na obec
Uh. Hradiště, region (fal) - Nejpozději začátkem července budou převedeny správní agendy z Policie České republiky na okresní úřady. Tam bychom si během pár měsíců měli chodit pro občanské průkazy, cestovní pasy a na evidenci obyvatel. V některých městech naší republiky již z policejních budov dokonce tato oddělení zmizela. "Správní agenda zatím stále spadá pod Policii ČR. Náš okres je jedním z těch, který pro takové účely zatím nemá prostory. V naší hlavní budově je nejsme schopni zajistit, protože zde sídlí okresní soud. Z těchto důvodů jsme se s policií dohodli, že se tyto úkony budou i nadále provádět v budově Policie ČR do doby, než se najdou vhodné prostory," objasnil pro DDS přednosta Okresního úřadu v Uherském Hradišti Ivan Palacký. Podle něj určitě v letošním roce k přestěhování nedojde.
"Máme v úmyslu pro správní agendu využít jednu budovu v kasárnách, ovšem až po jejich bezplatném převodu na okresní úřad nebo město. Podle zkušeností z jiných okresů může však trvat vyřízení tohoto převodu až rok," řekl Palacký.
Okresní úřad spolu se správní agendou přebere také pracovníky, kteří ji dosud vyřizovali. Občané schválením tohoto zákona budou mít s vyřizováním osobních dokladů méně práce. Žádosti o jejich vyřízení totiž budou brát obecní úřady, které je postoupí okresnímu úřadu.
"Pro občany by tento způsob vyřizování dokladů měl být daleko jednodušší a pohodlnější," dodal závěrem Palacký.







Jsou nové pokladny nezbytné?
Region - V minulém vydání DDS jsme s ředitelem OHK v Uherském Hradišti Jiřím Zezulákem diskutovali na téma novely živnostenského zákona. Podle ní jsou totiž od 1. března 2000 především maloobchodníci povinni vydávat podrobnější doklady o prodeji zboží nebo poskytnutí služby, která má hodnotu více než dvacet korun. Znamenalo by to tedy, že by si každý z nich musel pořídit novou registrační pokladnu. Otázkou však zůstává, zda by bylo dostatek těchto pokladen v prodeji a zda by na ně obchodníci vůbec měli finance. Cena jedné pokladny se totiž pohybuje kolem třiceti tisíc korun.
Tyto a další nejasnosti novely proto upřesnil Petr Kroupa, ředitel odboru živností Ministerstva průmyslu a obchodu:
"Jde o novou povinnost, která byla původně provázána s návrhem zákona o registračních pokladnách. Cílem úpravy bylo omezení stávajících nežádoucích praktik (existence dvojích cen - pro platby v hotovosti bez dokladu a na fakturu, rozpory mezi doklady o původu zboží a o prodeji) a vymezení skutečně vykonávané činnosti ve vztahu k předmětu podnikání. Dále pak vytvoření vazby na možnost zvýšení ochrany spotřebitele, v obou případech zejména u stánkových a obdobných prodejů.
Novela ukládá povinnost vydat doklad. Nemusí ovšem jít o pokladní doklad, může to být ručně vypsaný paragon. Není proto nutno si speciálně pořizovat registrační pokladnu. Pokud by k takovému kroku chtěl podnikatel přistoupit, musí jít o pokladnu s alfanumerickým tiskem a s možností programování cca 200 nebo více položek, a samozřejmě i s možností připojení fiskální paměti. Takovéto pokladny jsou na trhu za ceny od cca 10.000,- Kč bez DPH.
Z předepsaných náležitostí je diskutabilní snad jen druh zboží. Nejde o přesnou specifikaci konkrétního zboží nebo služby, ale o orientační vymezení, specifikující sortiment zboží nebo povahu služby. Splněním tohoto ustanovení bude například specifikace "trvanlivé pečivo", "alkoholické nápoje", "nealkoholické nápoje", "uzeniny", "mléčné výrobky", "tiskoviny" atd. Definici přitom samozřejmě vyhoví jakákoliv podrobnější specifikace, tak jak ji umožňují například pokladny pracující s čárovým kódem. OŽ MPO v této souvislosti připravuje vzorový seznam druhů zboží, který bude pro informaci k disposici na živnostenských úřadech. Tento seznam by měl současně respektovat i existenci různých daňových sazeb a měl by tak být bez podstatných změn použitelný i v registračních pokladnách vyhovujících příslušným fiskálním hlediskům."

Je tedy jisté, že pokud prodejce nebude ručně vypisovat na každý prodaný výrobek paragon, bude speciální pokladnu potřebovat. Odkdy musí mít prodejce novou pokladnu?

"Ustanovení ő 31, odst. 12 nabývá účinnosti 1.3.2000 a pro jeho aplikaci není stanoveno žádné přechodné období. Od tohoto data se také bude uplatňovat. MPO jako orgán, který metodicky řídí činnost živnostenských úřadů při aplikaci živnostenského zákona, předpokládá, že vůči podnikatelům, resp. vůči prodejcům, kteří k datu účinnosti úpravy používají starší pokladny neumožňující alfanumerický tisk, nebude po přechodnou dobu (v podstatě odpovídající jinak běžně aplikovanému jednoročnímu přechodnému období pro aplikaci nové úpravy) požadavek na specifikaci druhu zboží uplatňován."

Pokud zjistí živnostenský úřad, že prodejce pokladnu nemá, hrozí mu nějaký postih?

"Živnostenské úřady mohou podnikateli například uložit odstranění zjištěných nedostatků v přiměřené lhůtě."

Karin Kuchtová







Vybudované byty budou zřejmě jen pro majetné
Uh. Hradiště (fal) - Výstavba bytového domu na křižovatce Štěpnická a Purkyňova v Uherském Hradišti je v plném proudu. Nepůjde však o rozšíření městského bytového fondu a s tím spojené uspokojení čekatelů na přidělení městského bytu. Za jeden byt v budoucím bytovém domě totiž lidé do roku zaplatí v průměru jeden milion korun. "Jedná se o nadstandardní bydlení z hlediska jeho kultury a architektonického řešení. Průměrná čtyřčlenná rodina ze stavebního spoření na tyto byty dosáhne," tvrdí Karásek.
Za byty se zřejmě bude platit třikrát. Dvě splátky po 30% z celkové ceny ještě v letošním roce, zbývajících 40% příští rok.
Šanci na byt tedy mají zejména ti, co mají buď finanční prostředky na hotovosti, nebo možnost si vzít úvěr ze stavebního spoření. "Předpokládáme tak dlouhý časový horizont, aby si zájemci o byt mohli stavební spoření teprve založit. Koupi bytu by pak bylo možné řešit překlenovacím úvěrem," řekl Karásek. I na něj však potřebujete peníze v hotovosti.
"Nepůjde v žádném případě o sociální bydlení. Myslím si však, že sociální bydlení by měl řešit stát. Město by jen mělo vytvářet podmínky pro bytovou výstavbu. Klasické sociální bydlení by v budoucnu mohlo vzniknout v prostoru kasáren," domnívá se Karásek.
Bytový dům s jedenačtyřiceti bytovými jednotkami, z nichž téměř padesát procent tvoří byty třípokojové, by měl být dokončen nejpozději do konce června příštího roku. Jeho výstavba si vyžádá pětapadesát milionů korun. Z toho tvoří necelých patnáct milionů korun státní dotace. Cenu za jednotlivé byty se nám zatím nepodařilo zjistit, podle našich informací by se ale měla pohybovat kolem třinácti tisíc korun za jeden metr čtvereční.







Náklad zmizel
Uh. Hradiště (red) - V polovině února v deset hodin večer oznámil dispečer ČSAD v Uherském Hradišti ztrátu nákladního vozidla naloženého cigaretami a alkoholem. Tento náklad byl určen pro Maďarsko. Po dvouhodinovém pátrání byl kamion nalezen ve Valašském Meziříčí, ovšem již bez nákladu. Jen v kabině řidiče zůstaly doklady a peněžní hotovost v různých měnách. Po pachateli policie dosud pátrá.







Jak dlouho trvalo, než jsem se našla
Znáte to taky? Spousta dní je naprosto obyčejných a najednou prásk! Den s velkým D nebo B, prostě jak chcete. Přesně takový den vám od samého rána přináší jednu nepříjemnost za druhou. I já jsem jeden takový den prožila. Byl to sedmnáctý leden letošního roku. Ve shonu jsem utíkala s dítětem do obchodu, nakoupila, potom jsem utíkala před obchod, naložila dítě i s nákupem do auta, naložila jsem se i já, ovšem jsem již nenaložila svoji peněženku se všemi doklady, kterou jsem si "odložila" na střechu svého vozu. Zbytek dne, než mi skutečně došlo, kde zřejmě peněženka bude, jsem strávila tím, že jsem prohledala všechny možné kouty bytu, včetně těch, do kterých jsem ukládala nákup. Ušetřeny tedy nebyly ani lednice, špajz, chlebník atd. Pátrací akce následující den na místě činu byly samozřejmě marné.
"Jo, paní, to byste musela mít velké štěstí, aby ji někdo vrátil," podotkla s úsměvem prodavačka a já, jelikož vím, že velké štěstí nemám, byla jsem si již zcela jistá, že je moje peněženka i s doklady nenávratně pryč. "Inu, jsem Nikdo," zkonstatovala jsem trpce, když jsem do kabelky nasoukala alespoň rodný list a pas, jediné doklady, kterými lze dokázat, že jsem skutečně Někdo a které díky Bohu v peněžence nenosím. Telefonicky jsem následující den na městské i obvodní policii nahlásila ztrátu peněženky a svoje telefonní číslo. "Počkejte si paní tak týden, dva, třeba se najde," sdělili mi na obou institucích.
Počkala jsem tedy doporučovaný týden, dva, a když se nikdo nehlásil, vzala jsem potřebné doklady včetně fotografií a vykročila na okresní ředitelství policie zažádat o doklady nové. Leč chyba lávky! "Prosím vás, pokud jste nebyla na obvodním oddělení a tam s vámi nesepsali protokol, nový občanský průkaz vám vystavit nemůžeme. Jděte nejdřív na obvodní policii a přijďte i s potřebnými doklady a fotkou za čtrnáct dní," řekla mi paní na oddělení OP.
Odkráčela jsem tedy na obvodní oddělení, kde se službu konající policista upřímně divil, proč jsem nepřišla o týden, dva dřív. Za necelých pět minut byl se mnou sepsán vytoužený protokol a vystaven náhradní doklad. Sláva! Jiná a o mnoho příjemnější situace byla na dopravním inspektorátu, kde mi nejenže na počkání vyhotovili kopii malého technického průkazu, ale i za pouhý týden nový řidičský průkaz. Za každý z dokladů jsem zaplatila stokorunový kolek. Ani čtrnáct dnů vyčkávání ovšem nestačilo na vydání nového OP. "Přijďte si za týden," oznámila mi opět paní za přepážkou. Dnes je pondělí 21. února a občanský průkaz budu mít snad ve středu.
Za blbost se platí, to se ví, a abyste nedopadli jako já, protože den D nebo den B vás může potkat třeba už zítra, přináším přesné informace, jak získat nové doklady co nejdříve.
Karin Kuchtová







Ztrátu občanského průkazu je nutné ihned nahlásit
Jak se zachovat při ztrátě, odcizení nebo poškození občanského průkazu, řidičského oprávnění nebo osvědčení o technickém průkazu upřesnil kpt. Jaroslav Krejčíř, tiskový mluvčí Okr. ředitelství Policie ČR v Uherském Hradišti.

Za jak dlouho je nutné nahlásit ztrátu nebo odcizení dokladů a kde?
"Ztrátu nebo odcizení OP či jiných důležitých dokladů je nutné nahlásit pokud možno co nejdříve na obvodním oddělení policie v místě bydliště. V případě, že se občan zdržuje delší dobu mimo, např. v Praze, může věc ohlásit na tamním oddělení. Telefonický oznam je nedostačující, neboť policie musí sepsat protokol a poté vydává náhradní doklad, který má platnost jednoho měsíce. Policie může rovněž vydat i náhradní doklad za řidičské oprávnění, pokud je to nutné k např. dojetí ze vzdáleného místa. Po dobu trvání platnosti náhradních dokladů je ale občan povinen vyřídit si doklady nové."

Kolik občan zaplatí za nové doklady, jaké náležitosti si musí přinést a jak dlouho si doklady počká?
"K vyhotovení nového OP je zapotřebí předložit náhradní doklad, fotografii, rodný list, oddací list, popř. rozsudek o rozvodu manželství s razítkem o nabytí právní moci, a jestliže chce mít občan uvedeno i vzdělání, pak vysokoškolský diplom. Co se týče poplatků, na obvodním oddělení policie se neplatí za náhradní doklady nic. Nutno je ale zaplatit na příslušném oddělení okresního ředitelství za vydání nových dokladů, přičemž cena je odvozena od skutečnosti, zda byl doklad ztracen, poškozen nebo odcizen. Platí se formou kolků, přičemž u OP lze uložit v tomto směru sankci až do výše jednoho tisíce korun. To je v případě, kdy občan ztratil doklad vlastní vinou, neboť je povinen si doklady před ztrátou zabezpečit. Zákonem stanovená lhůta na vydání nového OP je měsíc. Pokud ale vím, tak u nás v Uh. Hradišti je to jeden týden a v případě nutnosti vyhotoví pracovnice OP i za dva dny. U řidičských a technických průkazu činí poplatek u každého z nich sto korun a doba vydání je u techničáku na počkání, u řidičského průkazu pak jeden týden."







Soud odročen
Bojkovice (red) - Ve středu 23. února proběhlo v Brně u Krajského soudu druhé jednání týkající se Nikolky Drgové z Bojkovic. Její rodiče žalují Vítězslava Slabého a Vladislavu Čárkovou za pomluvu a žádají odškodnění ve výši padesáti tisíc korun. Obžalovaní je totiž veřejně nařkli z toho, že chtěli použít vybrané peníze na operaci jejich dcerky pro svoji potřebu.







Do rekonstrukce vloží přes šest milionů
Traplice (Kk) -Od středu obce začala rozsáhlá rekonstrukce v Traplicích. Nově by tady měla být zbudována nejen kanalizace, ale i chodníky, autobusové zastávky, přeložka inženýrských sítí a veřejné osvětlení. Vedení obce rovněž připravuje pokládku kabelů vysokého napětí do země.
"Rekonstrukci vozovky a spolu s ní další opravy začínáme od středu obce. V budoucnu bychom chtěli pokračovat i směrem na Košíky a Sušice, to však záleží až na financích a vzájemné domluvě se Správou a údržbou silnic v Uherském Hradišti," upřesnil zástupce starosty Jiří Kolařík. Práce, jež si vyžádají přes šest milionů korun, začaly již na podzim loňského roku a měly by být ukončeny v červenci. Ačkoliv novou vozovku v obci budou financovat silničáři, jednou třetinou peněz se musí podílet obec. "Část peněz jsme získali z prodeje akcií a z přebytku hospodaření z minulého roku. Na celou akci to ale stačit nebude, požádali jsme proto o dotaci, i když situace v je v tomto směru pro větší vesnice špatná," ukončil Kolařík.







Anketa na aktuální téma
Poskytujete důchodcům ve vaší obci v rámci výpomoci nějaké finanční příspěvky ?
Jiří Deml, starosta Kunovic:
"Příspěvky důchodcům poskytujeme. Sociální a zdravotní komise tyto příspěvky rozděluje podle určitých kritérií. Přispíváme například na obědy občanům s nejnižšími důchody. Podle určité vyhlášky je možné poskytnout také příspěvek na změnu a připojení telefonní účastnické stanice, na topnou naftu, zakoupení topných těles a podobně. Žádost občana však vždy musí posoudit sociální a zdravotní komise. Společně s Uherským Hradištěm a Starým Městem dáváme ČSAD pravidelně příspěvek od obce na místní hromadnou dopravu pro bezplatnou přepravu občanů nad 70 let. Snažíme se ale občanům vyjít víc. Už řadu let je v městském rozpočtu pro tyto účely vyhraženo dvě stě tisíc korun."

Jan Šimčík, starosta Hluku:
"Na sociální dávky máme každým rokem v rozpočtu vyčleněno zhruba dvě stě tisíc korun. Důchodcům s nejnižšími příjmy jednorázově vyplácíme na konci roku sociální dávku. Výše příspěvků se pohybuje mezi 600 až 1500 korunami. Poskytnutí příspěvků ale záleží na rozhodnutí naší sociální komise. Každý měsíc také přispíváme částkou tři tisíce korun na donášku obědů důchodcům."

Petr Taťák, místostarosta Uherského Hradiště:
"Jsou takové případy, kdy poskytujeme jednorázové peněžité a věcné dávky ve výši 100 až 2000 korun. Tyto dávky jsou poskytovány těžce zdravotně postiženým a starým občanům, kteří jsou sociálně potřební. Přispíváme například občanům s nejnižšími důchody, těchto případů je ale nepatrně. Dále je možné poskytovat opakující se peněžité dávky, což je příspěvek na zvýšené životní náklady občanům, kteří trvale používají ortopedické, kompenzační nebo jiné pomůcky, ve výši 200 korun každý měsíc. Za předpokladu, že je občan těžce zdravotně postižený, starší 70 let a žije osaměle, je možné poskytnout příspěvek na provoz telefonní účastnické stanice ve výši 175 korun."

František Slavíček, starosta Bojkovic:
"Důchodcům dáváme příspěvek na provoz telefonní stanice podle podmínek stanovených vyhláškou. V této době ji vyplácíme asi šedesáti důchodcům. Dále přispíváme na zvýšené životní náklady, pokud používají různé ortopedické pomůcky. Za poslední roky se počet žadatelů dost zvýšil a lidé těchto dávek opravdu hodně využívají."

Vlastimil Vaněk, starosta Uherského Ostrohu:
"Na základě rozhodnutí sociálního odboru poskytujeme důchodců, pokud splňují určitá kritéria, příspěvky na telefon, stravné a podobně.
Od letošního roku jsme pověřeni výkonem této státní správy i pro Ostrožskou Novou Ves a Ostrožskou Lhotu. Zájem ze strany důchodců o tyto příspěvky je a čerpají je u nás."







www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund