Z předepsaných náležitostí je diskutabilní snad jen druh zboží. Nejde o přesnou specifikaci konkrétního zboží nebo služby, ale o orientační vymezení, specifikující sortiment zboží nebo povahu služby. Splněním tohoto ustanovení bude například specifikace "trvanlivé pečivo", "alkoholické nápoje", "nealkoholické nápoje", "uzeniny", "mléčné výrobky", "tiskoviny" atd. Definici přitom samozřejmě vyhoví jakákoliv podrobnější specifikace, tak jak ji umožňují například pokladny pracující s čárovým kódem. OŽ MPO v této souvislosti připravuje vzorový seznam druhů zboží, který bude pro informaci k disposici na živnostenských úřadech. Tento seznam by měl současně respektovat i existenci různých daňových sazeb a měl by tak být bez podstatných změn použitelný i v registračních pokladnách vyhovujících příslušným fiskálním hlediskům."
Je tedy jisté, že pokud prodejce nebude ručně vypisovat na každý prodaný výrobek paragon, bude speciální pokladnu potřebovat. Odkdy musí mít prodejce novou pokladnu?
"Ustanovení ő 31, odst. 12 nabývá účinnosti 1.3.2000 a pro jeho aplikaci není stanoveno žádné přechodné období. Od tohoto data se také bude uplatňovat. MPO jako orgán, který metodicky řídí činnost živnostenských úřadů při aplikaci živnostenského zákona, předpokládá, že vůči podnikatelům, resp. vůči prodejcům, kteří k datu účinnosti úpravy používají starší pokladny neumožňující alfanumerický tisk, nebude po přechodnou dobu (v podstatě odpovídající jinak běžně aplikovanému jednoročnímu přechodnému období pro aplikaci nové úpravy) požadavek na specifikaci druhu zboží uplatňován."
Pokud zjistí živnostenský úřad, že prodejce pokladnu nemá, hrozí mu nějaký postih?
"Živnostenské úřady mohou podnikateli například uložit odstranění zjištěných nedostatků v přiměřené lhůtě."
Karin Kuchtová