Číslo: 11
13.03.2000
Článků: 98

Titulní
Uherskohradišťsko
Brodský
Kultura
Z
Pro
Humor
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000


DOBRÝ DEN SLOVÁCKO


Radek John si oblíbil vinné sklípky na jižní Moravě
Josefovská výstava vín
Cena města 1999 jubilantce Idě Vaculkové
Překvapení v hradišťské knihovně
U Sovy vystavuje Pavel Sukdolák
UPRUM - líheň designerů
Josefovský košt vína
Slovácké divadlo uvede českou premiéru japonské hry Jeřábí peří
Monolog herečky aneb Láska až za "nebe"
Trio gymnazistů prorazilo, aniž by se tlačilo!
Kam půjde osel, tam stín
Nad Brumovem je to samé, bože nech to tak ostane
Rakouské a moravské trio v rámci 8x Rock!
Citron vydal desku a znovu koncertuje
Žolíci konečně přijedou
Jeďte s námi na Cockera





Radek John si oblíbil vinné sklípky na jižní Moravě
Uh. Brod - Ve čtvrtek 9. a pátek 10. března se v Uherském Hradišti a Uherském Brodě konaly přednášky na téma drog s publicistou Radkem Johnem. Přednáška v Uh. Brodě začala v pravé poledne a přítomní studenti napjatě očekávali, co z úst známého specialisty na téma drogové uslyší. Radek John vzpomenul své knihy Džínový svět, Memento, Začátek letopočtu, Jak jsem viděl Ameriku a také filmy, na nichž se scénáristicky podílel (Proč?, Bony a klid, Hoří, má panenko, Tankový prapor...). Vyjádřil se také o své zkušenosti s pobytem v USA, kde se setkal s tím, jak Američané "blbnou" pomocí televize, jelikož u ní stráví průměrně sedm hodin denně. V besedě dal prostor i dotazům studentů, kteří se zajímali například o jeho zkušenosti s drogou. "Ano, zkusil jsem, ale bylo to při psaní knihy Memento, když mi bylo 24 let," prozradil Radek John. Vzpomenul také dealery, kteří míchají drogy a lidé tak v podstatě umírají spíše na nečisté přísady v nich obsažené, než na samotnou čistou drogu. Objasnil i podstatu závislosti a seznámil studenty se zajímavou statistikou. V naší republice ročně zemře na kouření cigaret 22 000 lidí, na ilegální drogy stovky. K nim se totiž člověk nedostane tak snadno jako k tabáku. Radek John zřejmě nestihl odpovědět na všechno, co studenty zajímalo, přesto si určitě odnesli množství důležitých informací.

Jak se vám v Uherském Brodě přednášelo?
Jako všude. Já samozřejmě poznám, jestli je v hledišti učnák, gympl nebo základní škola podle rychlosti reakcí...Tady se mi přednášelo v podstatě dobře, protože se mnou i polemizovali a to mám rád.

Kdy se zrodila myšlenka, že budete psát a mluvit o drogách?
To bylo v době, kdy se nemohly jisté věci psát a na besedách se daly poměrně volně říkat. Mě to bavilo jako volná parketa. Dnes je to pro mě služba a cítím se povinen prostě říct, co jsem v drogovém světě viděl a ostatní ne. Zbytek je na nich. Chytrý člověk pochopí, blbým není pomoci.

Sledujete televizi i jako divák?
Sleduju publicistické pořady, zprávy a cokoliv, co může ovlivnit moji práci. Jinak razím teorii, že třeba seriály jsou zlodějem času, protože všechno se dá vystihnout v rámci celovečerního filmu. To, co se natahuje na více dílů, je byznys a žrout času.

V publicistickém pořadu Na vlastní oči se setkáváte s řadou zajímavých reportáží. Která vás v poslední době zaujala více než ty ostatní?
Velkých témat je několik. Jedním je rezidentura KGB v téhle zemi, další jsou vlivové agentury, lékaři, kteří zneužívají své klienty... Jsou reportáže, které se člověka dotknou více než jiné a my se k nim budeme vracet.

Prozraďte, jaké jsou vaše profesní plány do budoucna?
Udržet vysílání sedmi pořadů, za které zodpovídám. Vlastně šest týdeníků a jeden deník, protože pořad Áčko je denní vysílání. Samozřejmě mám nejradši pořad Na vlastní oči, to je dětátko, na kterém mi záleží nejvíc. Až to všechno skončí, tedy i televize, chci napsat takovou bilanční knížku.

Co děláte, když zrovna nepřednášíte a nepracujete v televizi?
Já vlastně nestíhám nic moc. Z práce chodím večer a dělám i o víkendech. Jediná relaxace, kterou si dopřávám, je víno a to se snažím znát profesionálně. Zajímá mě, jak se krása jednotlivých zemí promítá do krásy vín. Mluvím o Californii, Chile, jižní Africe, jižní Moravě, Novém Zélandu či Austrálii...

Jak jste se k této vášni dostal?
Začalo to jako relaxace, jezdili jsme na Moravu do sklepů a vinař nám po dlouhé době nalil opravdové víno a my jsme mu řekli, pozor, to je něco, co vůbec neznáme. Většina lidí nepila a nikdy ani nebude pít dobré víno. Když se k němu pak někdo dostane, je to úžasná věc. Rád jezdím do sklepa na Velehrad, ochutnávat Ryzlink 99. Spojuji příjemné s užitečným...

Každé ráno cvičíte Pět tibeťanů?
Bohužel ne, ale vždycky mám takový záchvěv. Pokouším se, takže naposled jsem cvičil v sobotu a od té doby mám samé výčitky svědomí. Ale bylo by to ideální. Je to úžasné cvičení, ale není čas. Je zdrcující v tom, že by mělo být pravidelné a vynechání jednoho dne je chyba. Takže pro mě je to zdrcující cvičení, protože ho vynechávám.

Zuzana Vránová








Josefovská výstava vín
Modrá - Včerejší degustace v Obecním domě na Modré předcházela výstavě vín, která se zde uskuteční v sobotu 18. března od 10.00. Celkem 564 vzorků vín, z toho 132 červených, hodnotilo dvacetibodovým systémem celkem dvanáct odborných degustační komisí. Na snímku předseda jedné z nich, ing. Vojtěch Masařík.
"Šampionem výstavy se stává Rulanda bílá, ročník 95, pozdní sběr pěstitele Josefa Perničky z Tupes, která dosáhla 19.4 bodu," prozradil předseda výstavního výboru Vladimír Záhorec, který srdečně zve širokou veřejnost na sobotní výstavu k posezení u dobrých vín.
Foto: P. Paška







Cena města 1999 jubilantce Idě Vaculkové

K narozeninám i k získání ocenění blahopřeje Idě Vaculkové majitelka hradišťské Galerie "D" Ludmila Dopitová - Foto: P. Paška
Uh. Hradiště (pas) - Ve čtvrtek 9. března převzala ve sloupové síni františkánského kláštera z rukou starosty města Ladislava Šupky výtvarnice a keramička Ida Vaculková Cenu města za rok 1999.
Celý slavnostní obřad zahájil předseda komise pro udělení Ceny města Uherského Hradiště, člen zastupitelstva a ředitel Slováckého divadla Igor Stránský. Připomněl, že mezi kandidáty kromě Idy Vaculkové byli navržen vedoucí souboru Hradišťan Jiří Pavlica, činný ochránce přírody Pavel Bezděčka a publicistka Alena Kulheimová.
Komise jednomyslně navrhla ocenění předat Idě Vaculkové, o čemž rozhodlo v prosinci minulého roku i městské zastupitelstvo.
Ještě než starosta města jubilantce cenu předal, jímavě a do podrobností pohovořil o jejím životě a díle ředitel Klubu kultury Jaroslav Zapletal.
Slavnostního předávání se zúčastnili i Ludvík Vaculík v doprovodu Břetislava Rychlíka, dále pak zástupci města, všech městských kulturních institucí, přátelé a známí. O hudební část programu se postaralo smyčcové Kvarteto města Brna.
Ida Vaculková, kterou doprovázela její dcera, oslavila předcházejícího dne krásné osmdesáté narozeniny a ocenění přijala jako nejhezčí dárek.







Překvapení v hradišťské knihovně
Uh. Hradiště - Knihovna Bedřicha Beneše Buchlovana po přestěhování do nově rekonstrovaných prostor si nemůže stěžovat na nedostatek dětských čtenářů, naopak dětem se v novém oddělení na půdě velice líbí a hodně dětí si pravidelně chodí do knihovny číst, půjčovat knihy i časopisy a vyhledávat informace z některé z multimediálních encyklopedií.
Zvláště zde u počítače bývá každé odpoledne velká tlačenice. Příjemné prostředí i zájem o soustavnou četbu k nám přivádí hodně dětských čtenářů z našeho města i nejbližšího okolí. Myslíme však také na děti, které se našimi pravidelnými čtenáři asi nikdy nestanou. Podle nejnovějších psychologických výzkumů narůstá procento dyslektiků - tedy těch, kteří se rodí s drobnou vývojovou poruchou a čtení pro ně bývá utrpením. Takovým čtenářům nabízíme obrázkové knihy s velkým typem písma, vhodné jsou komiksy i názorně napsaná naučná literatura. Těmto postiženým dětem mohou pomoci i knihy načtené na zvukových nosičích, na kazetách i CD, které dosud knihovna z nedostatku finančních prostředků dosud nenakupovala a dětem nepůjčovala.
Víme, s jakými obtížemi se setkávají takto "postižené" děti při samotné četbě i při tvorbě tzv. čtenářských deníků. Víme, že mnohdy knihu ani nepřečtou a zápis vyrobí maminka nebo je opsán od spolužáka. Abychom jim přiblížili krásu psaného i čteného textu, aby nebyli ochuzeni o prožitek z četby, aby mohli konečně knihu "dočíst" až do konce příběhu - to byl hlavní důvod vzniku Zvukové čítánky.
O finanční zajištění jsme pořádali formou grantového projektu mj. i Městský úřad v Uh. Hradišti a díky jeho příspěvku jsme mohli pořídit základní soubor Zvukové čítánky. Patří sem díla českých i světových autorů, doporučené tituly mimočítankové četby, a to vše na MC i CD nosičích. Z poskytnuté částky jsme se snažili nakoupit co nejvíce titulů. Bohužel ne všechna vydavatelství nám byla ochotna poskytnout množstevní rabat (např. AutidoStory nám neposkytlo ani bezplatnou avizovanou prémii). Přesto se nám podařilo nakoupit a zpracovat stovky titulů, které budou od letošního roku sloužit dětským čtenářům. Při jejich bezplatném půjčování zvýhodníme dyslektiky.
Celý projekt jsme představili veřejnosti na semináři pro knihovnice dětských oddělení jižní a severní Moravy, který proběhl ve středu 8. března v Knihovně BBB v Uherském Hradišti. Jeho součástí byla také přednáška Jak získávat čtenáře mezi dyslektickými dětmi a mezi posluchače jsme přizvali také širokou odbornou pedagogickou veřejnost. Přednášející PhDr. Václav Mertin z katedry psychologie FF Karlovy univerzity je renomovaným odborníkem na problematiku dyslexie, je prezidentem Společnosti pro podporu a rozvoj čtenářství CzechRA. Stal se také kmotrem naší Zvukové čítanky, kterou jsme před jeho přednáškou pro 120 posluchačů v Klubu kultury představili veřejnosti. Doufáme, že díky této naší iniciativě pomůžeme těm dětem, jimž byla kniha dosud neobjevenou pevninou.
Mirka Čápová, Hana Hanáčková







U Sovy vystavuje Pavel Sukdolák
Pavel Sukdolák patří mezi nejvýznamější výtvarné umělce poválečné generace. Narodil se před 75 lety v Humpolci. V letech 1945-50 vystudoval AVU u prof. Vladimíra Silovského. V průběhu 50. let tvůrčí činnosti nesčetněkrát vystavoval doma i v zahraničí. Dlouhý je i seznam ocenění, naposledy v rámci soutěže Grafika roku 1998.
Sukdolák je bytostním grafikem, nikdy nepatřil k žádné umělecké skupině, jak bylo zvykem zejména v 60. letech. Jeho tvorba procházela vývojem, až se ustálila do podoby, která je nyní prezentována v Galerii U Sovy. Vzhledem k téměř malířskému vyznění vystavených leptů je nutné zmínit se o umělcově tvůrčím postupu. Začíná pokaždé pastelovou skicí. Tuto fázy má Sukdolák nejraději, neboť ihned vidí výsledek své tvůrčí myšlenky. V poměru 1:1 pak převádí pastel formou leptání ocelových desek. Náročnost tkví především v tom, že vždy jde o soutisk tří desek. Neobvyklé je i použití ocelové desky. Pro lept se totiž téměř výhradně používá měděná deska, u Sukdoláka jde tedy o výjimku potvrzující pravidlo. Umělec tiskne velkoformátové grafiky výhradně sám.
Sukdolákovy grafické listy upoutávají návštěvníky galerií i samotné sběratele vnitřní harmonií, klidem a laskavostí. Působí neobyčejně vyrovnaně, jsou prostě takové, jaký je jejich autor. Široké rozpětí díla, jeho oblíbenost doma i zahraničí a přitom nejvyšší umělecká kvalita jsou neobyčejně šťastnou kombinací. Přejme Pavlu Sukdolákovi v roce jeho jubilea, aby mu tvůrčí pohoda a invence ještě dlouho vydržela.
Výstavu v Galerii U Sovy si můžete prohlédnout na internetové adrese www.dolmen.cz
Gabriel Slanicay







UPRUM - líheň designerů
Uh. Hradiště (re) - Již čtvrtým rokem byla pořádána brněnskou firmou Fair agency soutěž mladých módních tvůrců Junior 2000.
Zúčastnit se mohli studenti středních respektivě vysokých škol se zaměřením na textil, obuvnictví a módní tvorbu. Soutěž byla rozdělena do dvou kategorií - oděvní kolekce a kolekce obuvi. Odborná komise posoudila na základě skic postup do semifinále a realizaci modelů. Téma soutěže, která je ojedinělou akcí svého druhu v ČR spolu s veletrhy Styl a Kabo, se zúčastnily a postoupily do finále tři studentky Střední uměleckoprůmyslové školy v UH - Jitka Grygerová, Oldřiška Kolaříková a Eva Šimová. Jitka se inspirovala vodou, Oldřiška žárlivostí a Eva zpracovala v kolekci tři období věku ženy. Celkem do finále postoupilo 26 návrhářů. V kategorii oděv byly uděleny tři ceny a v kategorii obuv, jedna cena. 1. místo vyhrála Dita Postřihačová bývalá studentka hradišťské SUPŠ, což svědčí o dobré úrovni školy.







Josefovský košt vína
Vážany (re) - Tradiční košt vína, letos - Josefovský košt, pořádají vážanští zahrádkáři a vinaři v˙neděli 19. března se zahájením ve 13.00 v˙místním kulturním domě.
Vedle vystavených vzorků kvalitních vín nebude ani letos chybět domácí zabíjačka. Nedělní odpoledne obohatí svým vystoupením cimbálová muzika Kapka z˙Polešovic. Pro lepší dostupnost návštěvníků z˙nejbližšího okolí je zajištěna autobusová doprava po trase: Stříbrnice 12.10, Boršice 12.20, Nedakonice (nádraží) 12.35, Polešovice 12.45. Odjezd autobusu zpět cca v 18.00 přes nádraží St.Město. Na Vaši účast se těší pořadatelé.







Slovácké divadlo uvede českou premiéru japonské hry Jeřábí peří
Česká premiéra bývá pro každé divadlo jednou z˙nejprestižněj-ších událostí. Slovácké divadlo potkalo o to větší štěstí, že se jedná o českou premiéru japonské hry režírované ruským režisérem. Zní to možná paradoxně, ale o to zajímavěji.
Příběh jeřába, který osvobozen od bolesti prostým tkalcem vezme na sebe podobu krásné dívky a do obyčejného stavení přináší bohatství lásky, pochopení a soucitu. Jochjo miluje svou dívku, ale ještě více podlehne lákavému pozlátku peněz získaných za plátno, které mu jeřábí dívka tajně tká. Příběh velké lásky i oběti patří mezi klasické japonské legendy a dočkal se již mnohého zpracování, ale právě dramatická úprava Junji Kinoshity patří k˙těm nejkrásnějším.
Do české republiky přivezl tento text ruský režisér Alexandr Miťkin, který se hradišťskému publiku představil již v˙roce 1989 inscenací Smetiště. Na jeho tehdejší práci se také výrazně podílel dramaturg Slováckého divadla Vojtěch Vacke, který by se v˙den premiéry Jeřábího peří dožil 60 let.

Alexandr Miťkin se tedy do české republiky vrací po deseti letech a vypadá to, že na mnohem delší čas. U příležitosti nové premiéry nám poskytl následující rozhovor.

Proč jste si vybral Jeřábí peří?
Tato hra je velmi blízká mé duši. Proto jsem chtěl, abych mohl ve SD dělat to, co se mi líbí. Chtěl jsem, aby se to povedlo. Je mi blízká svou čistotou a prostotou. A v˙této prostotě se přitom řeší opravdu velké, hluboké a věčné problémy, o kterých musí člověk stále přemýšlet. A já si myslím, že v˙tomto čase, jak v˙Rusku tak v˙Čechách, kdy dochází k˙životním změnám, kde přecházíme od socialismu ke kapitalismu, jsou problémy, které se řeší v˙Jeřábím peří, velmi současné. Nemusíme omezovat kariérou a penězi svou duši, ubíjet jimi svou lásku. Měli bychom se zabývat těmi věcmi, které jsou pro člověka podstatné, bez kterých se skutečně nedá žít, které vedou ke smysluplnému životu. Je mi samozřejmě i blízké, že tuto hru mohu dělat s˙ruským výtvarníkem Valerijem Kovaljovem.

Proč jste si vybral jako scénografa právě jeho?
Chtěl jsem, aby Uherské Hradiště mělo možnost poznat tohoto výtvarníka. Má velmi jasné divadelní myšlení, dobře si rozumíme. Je současným umělcem. Pracuji s˙nim již od roku 1993, tedy sedm let. Už jsem s˙ním připravil okolo sedmi her a byla to vždycky velmi zajímavá práce. Není to pouhý ilustrátor, tím, že je opravdovým výtvarným umělcem, napadají ho řešení, o kterých bych sám nepřemýšlel. A to je pro mne důležité, protože divadlo je kolektivním uměním. Je důležité, aby všichni měli společné myšlení a pak se může zrodit dobré představení.

Co je pro Vás podstatné při spolupráci s˙choreografkou Ladislavou Košíkovou?
Do tance přináší gesta, která dokáží vytvořit japonskou atmosféru. Pohybovala se nějaký čas v˙prostředí Dálného východu, a tak tomuto stylu velmi dobře rozumí. Postavy dětí vytváří svou atmosférou naladění celého představení, nesou s˙sebou japonské aroma a právě v˙tomto hraje Laďka velmi důležitou roli. Je to tvůrčí člověk a to se mi líbí.

Do hlavních rolí jste obsadil Eriku Pláňavskou a Josefa Kubáníka.
Už na některých zkouškách byly momenty, kdy jsem cítil, že je dobře, že hrají tyto role. Ale vždycky se před premiérou bojím o těchto věcech mluvit. Ale musím říct, že se mi s˙nimi dobře pracuje.

Jak se vyrovnáváte s˙českým překladem této japonské hry?
Nejdřív jsem se zeptal aktérů, dramaturgyně Ivy Špundové i skladatele Josefa Fojty, jak se jim text líbí, a oni řekli, že moc. To bylo rozhodující. Od té doby, co jsem v˙Čechách, se navíc velmi zlepšila moje znalost češtiny, takže se v˙textu poměrně dobře orientuji a dokonce již v˙pohodě sleduji i českou televizi.

Nejčastějším slovem Vašeho slovníku je slovo "katastrofa", čím to?
Když jsem pracoval na východě Ruska, žil tam legendární výtvarník Alexandr Kostrov, který už bohužel zemřel. Pracoval v˙divadle od rána do noci. A všichni v˙divadle se mu smáli, protože on vždy před premiérou chodil a říkal "katastrofa, katastrofa". A protože se navíc jmenoval Kastrov, přezdívali ho "Katastrofa". Nakonec vždycky všechno samozřejmě dobře dopadlo. Byl to můj velký kamarád, ačkoliv jsme byli jinak staří. V˙jeho divadle jsem se stal hlavním režisérem a on na tom měl velkou zásluhu. A já jsem na jeho památku převzal ono důležité slovo "katastrofa" do svého slovníku.

Pomýšlíte na další režie v˙Čechách?
Je mi tu dobře, bylo by hezké, kdybych tu měl práci, zatím ale do budoucna nepřemýšlím. Ale líbí se mi v˙Čechách. Líbí se mi vaše bytová kultura, je tu klid. V˙Rusku panuje velká nervozita a mnoho problémů. A pak se mi líbí práce s˙českými herci. Mnozí z˙nich chtějí hodně pracovat, v˙Rusku jsou problémy s˙penězi a herci jsou naštvaní a odcházejí do jiných zaměstnání. Ještě se mi líbí, že se tu mluví česky a ne rusky, a proto si myslím, že mnohem přesněji pracuji než v˙Rusku. Georgij Tovstonogov kdysi říkal, že režisér na zkouškách má málo mluvit. To je zákon, a když mluví málo i herci, pak je to skvělé.








Monolog herečky aneb Láska až za "nebe"

Příběh Jeřábího peří je neskutečně poetický a smutný. Je v˙něm tolik citu. Jak štěstí, tak bolesti a slz. Lidské zloby, umíněnosti a ublížení. Dětské krutosti, naivity a nehynoucí lásky až za "nebe". Říká se, že náhody neexistují. Souhlasím. Vždy, když si vzpomenu na "Peří", zřím před sebou duhu s˙nápisem: "Naslouchejte jeden druhému a slyšte, co a proč Vám ten druhý doopravdy říká". Usmíváte se? Vím, zní to pateticky. ALE JE TO TAK! A já díky jeřábovi pochopila spoustu věcí. Děkuji, pane Miťkine, děkuji.
Samotná "východní" kultura je úplně jiná než ta naše. Pod pojmem kultura myslím vše: umění, život, styl, myšlení, náboženství, lásku. I když jsem se s˙japonskou hrou ještě nesetkala, nejsou mi východní kultury vůbec cizí. Doslova mne učarovala KÁMA SÚTRA. Ale teď vážně. Dávám přednost divadlu Kabuki před divadlem Nó a Bunraku. Myslím, že je pro západního diváka přístupnější. Jelikož má Japonsko pečlivě vypracovaný systém konvencionalizovaných znaků (pro gesta, mimiku, masku, práci s˙rekvizitami i pro kostým), rytmický pohyb a nastudované pozice, není pro mne úplně srozumitelný. Tihle lidé žijí, myslí a cítí jinak. Japonská poetika je pro mne něčím exotickým. Krásným, vzrušujícím, lákavým a nesmírně hlubokým. Moc si přeji (a doufám, že se mi to podaří), ji pochopit a prožít až do té hloubky nejhlubší. Styl herectví se tím samozřejmě změnit nedá. Každý z˙nás má svůj rukopis, kterého se chtě nechtě nikdy nezbaví. Snažíme se přiblížit, srozumitelně vyložit japonskou hru českému publiku. Jak jinak než "evropsky". Jinak by to asi nešlo.
A jaká je spolupráce s˙ruským režisérem na japonské hře? Je to, jako byste se zeptali, jak chutná pizza v˙Čechách, nebo brynzové halušky v˙Austrálii! Nevadí mi to. A moc mi to chutná. Zkoušky jsou pro mne osobně velmi krásné. Pracuji s˙lidičkami, se kterými si dokonale rozumím. Režisér má přesnou koncepci, zároveň nám dává prostor pro vlastní tvorbu a je milý. A s˙Jožkou Kubáníkem se zkouší skvěle. Co víc si přát? Víc takových rolí a lidiček. Mám Vás ráda a ahoj
18.3.2000
Vaše Erika Pláňavská

Připravila: Andrea Helmichová Foto: Pavel Paška







Trio gymnazistů prorazilo, aniž by se tlačilo!
Uh. Hradiště (pas) - Parta mladých umělců. Byli čtyři, vystavují tři. Jejich pojítkem se stalo hradišťské gymnázium a touha svobodně se vyjádřit.
Páteční vernisáží odstartovala výstava tria Patrika Nového, Jiřího Salajky a Pavla Tichoně ve foyer kina Hvězda. Zvědavost a originalita ochutnávky přilákaly několik skupinek stejně starých konzumentů.
Kulatý stůl. U něj posazená postava konzumuje. Drůbež, hranolky, kapesníček chrání šat. Patrik Nový. Jeho rodiče v roce 1968 emigrovali do JAR a on se tam narodil. Kreslení se věnoval prakticky celý život, ale o umění se začal více zajímat, až když se vrátil s rodinou po pádu komunismu do Buchlovic. "Česká republika je boháta na kulturní umění," prozrazuje lámanou češtinou Patrik. Ve foyer kina vystavuje pět obrazů s motivy vojáků. "Chtěl jsem upozornit na staré milénium, které bylo plné bojů a válek. Použil jsem výrazné barvy, aby to nové bylo optimističtější, plné míru a harmonie."
Okolní stoly a odkládací pulty lemovaly také Nového ostrá jídla - pokrmy obohacené ostrými předměty. "Snažím se, aby si lidi pochutnali na ostrém jídle," vysvětluje Nový, který celou vernisáž strávil za stolem, pojídaje kuřecí pečínku.
Dalším vystavujícím je Jiří Salajka, syn nejznámějšího hradišťského výtvarníka a grafika stejného jména. "K malování jsem se dostal díky otci," zavzpomínal Salajka mladší, který se v poslední době zabývá malbou krajiny. Na výstavě "Ti, co prorazili" však najdete jeho práce staršího data zabývající se "...využitím znaku štěstí". "Portréty, portréty, portréty...," rozléhají se foyer výkřiky dalšího mladého, nadějného a talentovaného umělce Pavla Tichoně. Sedí. Jeho tahy oživují pózující postavu. Používá i gesta. Hotovo. "Další. Portréty..."
"V pěti letech jsem vyhrál na ZŠ soutěž, protože jsem vystihl čtyři komíny a všem bylo jasné, že je to Aurora," zavzpomínal na své začátky Pavel Tichoň. "Dostal jsem pastely." Následné období navštěv LŠU jej nijak nebavilo. "Nepodléhal jsem žádnému školení. Moje tvrdohlavost byla k něčemu."
Soubor jeho vystavovaných prací tvoří kolekce šesti obrazů "Tichoň", dva autoportréty a kresba geometrických objektů.
"Portréty se moc nezabývám. Dělám v určitých etapách. Přijdu na určitý cyklus a v tom valím. Jelikož jsem člověk zbrklý a rychlý, cyklus většinou rychle končí," prozradil Tichoň, jehož jsme nalezli v období portrétů. Po Brně je foyer kina Hvězda Tichoňovou druhou zastávkou. "V Brně jsem byl ještě hrozně roztěkaný. Prezentoval jsem slepeckou malbu, kdy jsem do namalovaného obrazu začal tvořit poslepu se zavázanými očima," vzpomíná Tichoň.
Kromě výtvarných prací vystavuje i hotové věci, tzv. ready made - Hloupá hra a Pracovní příležitost. "Je to symbolika. Narážím na to, že v dnešní době je pracovních příležistí méně a nezaměstanost stoupá," tvrdí Tichoň, ukazuje na důmyslně postavená kolečka obsahující dvě sádrové hlavy inteligentů. "Tohle je jedna z mých pracovních příležitostí, které nabízím," apeluje autor. "Řekl jsem si, že bych mohl začít pracovat rukama i já," děsí okolí Pavel Tichoň.
Z tabulí i klepů kolemjdoucích jsou slyšet dohady. Kde je Klvaňa? Prostě tu není. Kde jsou jeho práce? Žádné tu nejsou. Zůstal tu ležet jenom jeho vzkaz: "Jsem pracovně vytížen, tudíž se veškerých svých závazků zříkám!"







Kam půjde osel, tam stín
Uh. Brod (ne) - Členové Divadelního souboru Tomáše Miličky již brzy uvedou premiéru komedie Jiřího Voskovce a Jana Wericha Osel a stín.
Uvidíte stařičkou historku z antického Kocourkova o absurdním sporu dvou chudáků a co se stane se sporem, když se ho ujmou abdérští politikové.
V rolích Skočdopolise a Nejezchleba se představí Jiří Nešpor a Roman Švehlík, v dalších úlohách všichni členové souboru. Melodií a písniček Jaroslava Ježka se ujala Alena Jurčíková-Šilerová. Živý hudební doprovod a forbíny v režii Romana Švehlíka uvidíte ve velkém sále Domu kultury ve čtvrtek 23. března.







Nad Brumovem je to samé, bože nech to tak ostane
Melodickou tóninou cimbálové muziky vždy začínal čtyřdílný dokument Ludvíka Vaculíka a Břetislava Rychlíka Valašský snář (Dělová koule, Arizona, Jaro je tady!, Stará hranice). Právem nazýván byl tento kraj Brumov a okolí. Brumov jest totiž rodným krajem a tedy i nadále určitě domovem vzpomínek spisovatele a novináře Ludvíka Vaculíka.
S muzikou, slovem spisovatele a okem kamery byla nám představena krajina úžasného vzrůstu, která už v prvních minutách oslovila a řekla to, co můžeme očekávat.
I když byl dokument rozdělen na čtyři části, všechny měly jedno společné. Vzpomínky? Ano, jsou to vzpomínky a vztah. Vše se ukazuje být souhlasným, živým a hlavně lidským. Přirozeně, protože lidskost zde pojata byla určitě blahodárným účinkem pro všechny z nás.
Historii Brumova - tedy od počátků až po dnešek - jsme mohli sledovat s odhodláním sdělujícího - hrad, dělová koule, železnice, most, krávy, kozy, pole, lesy, staří známí, ale taky v oněch časech bída, hlad, útisk sedláků... S přímým lidským postojem a s taškou či knihou v ruce Ludvík Vaculík otevíral srdce lidí, duši krajiny. Pastviny na všechny strany otevřené - v lehkém rozpoložení ležící v trávě - kouzlo pronikavé měnící vnímání krajiny a původu - odhodlání. Jakoby osvícený zdál se průlom života, který nasál vše, kdy ve vzpomínkách jsme se naváleli a nablbli i otázky kladli. Proč? Vždyť v jednoduchosti je krása a to, že ničeho se nemůžem vzdát, je jisté.
Brumovčané, Morava a Slovensko, melodie, cimbálová muzika Jana Rokyty a Jožky Kučery, lidství, úvahy o životě, oslovení, snář, to vše bylo průvodcem zachycení v okamžiku, který potrvá.
Tedy ještě jednou, děkujeme za lidskou živost.
Markéta Lamošová







Rakouské a moravské trio v rámci 8x Rock!

Uh. Hradiště - "Tleskáte statečně," ironicky poznamenal kytarista, saxofonista a zpěvák kapely Echt! Karel Malík hrstce dobrovolníků, kteří navštívili sobotní echťácký koncert v klubu Mír. Téměř desetiletá pražská rocková skupina je poskládána z hudebníků, kteří prošli řadou výrazných kapel. Mezi ně bezesporu patří i violista Jiří Kabeš a basista Jiří Jelínek (na snímku) - Foto: P. Paška

Uh. Hradiště (ne) - Sezóna hudební projektu 8x Rock! se pomalu blíží ke konci. I přes smůlu, která tento letošní ročník provází, se uskuteční koncert rakouských Tres Hombres a meziříčské kapely Rauš podle plánu, tzn. v sobotu 18. března od 20.00.

Kapela Tres Hombres (Tři muži) byla založena před sedmi lety v zemi jižních sousedů, v Rakousku. Každý z˙muzikantů přináší do seskupení svou vlastní osobnost, což činí hudbu kapely originální a dodává ji rovnováhu. V˙muzice Tres Hombres se mísí síla rocku a funky s˙duchem improvizovaného jazzu. Hypnotické rytmické a melodické figury Tres Hombres vyniknou především při živém hraní, které je největší předností souboru.

"Všichni tři muzikanti nacházejí při koncertech jak sami sebe, tak v˙extázi instinktivní souhry a improvizace své spoluhráče," říká bubeník Paul Ahorn. A tím čtvrtým partnerem, který žene Tres Hombress kupředu, bývá většinou hodně rozkurážné publikum.

S rakouskými muži přijede jako předskokan valašskomeziříčská kapela Rauš. Tu založil bývalý doprovodný kytarista Mňágy a Žďorp Radek Koutný, který po sedmi letech hraní a dotočení alba Bajkonur dobrovolně opustil kapelu. Přehledné, příjemně melodické, takřka až folkrockové skladby stojí na řízné rytmice a srozumitelných textech.







Citron vydal desku a znovu koncertuje
Březolupy (pas) - Po pěti letech vytrvalého volání fanoušků po comebacku se na pódia vrátila stará dobrá sestava ostravské heavy metalové skupiny Citron.
Kdo z hudbymilovných příznivců neznal tuto metalovou legendu let osmdesátých? Připomeňme si, že za mikrofon se postaví Standa Hranický, na kytaru zahraje Jaroslav Bartoň, basové tóny vyloudí Václav Vlasák a za bicí soupravou se posadí kapelník Radim Pařízek.
"Potěší to a zahřeje u srdce, když vidíme, jak si stále spousty lidí nazpaměť zpívají naše písničky," říká Radim Pařízek.
Citron bohužel vystupuje bez tragicky zesnulého kytaristy Jindřicha Kvity. Věnováno jeho památce je nedávno vydané CD pod názvem Citron best of. Toto CD bylo v prosinci 1999 nejprodávanějším nosičem a okamžitě kapelu katapultovalo na špici populárních skupin. Na CD se objevily nejznámější hity jako Odvrácená tvář, Už couvám, Revizor nebo Rock, rock, rock.
"Naše nahrávky nikdy nebyly na digitální nosiči, jen na černých deskách a kazetách, což se v dnešní době nedá použít, vysvětluje Pařízek. "Když už jsme album vydali, musíme jej i koncertně podpořit." Na pozvání hradišťské kapely Žízeň vystoupí skupina Citron v sobotu 18. března 2000 ve sportovní hale v Březolupech na rockové Megaparty. Kromě kapely Žízeň se představí i prakšická rocková dáma Scarlett. "I když náš repertoár tvoří převážně skladby staršího data, které naleznete na CD výběru, zahrajeme i písničky nové," prozradil Pařízek. Všem fanouškům Citronu vzkazuje: "Děkujeme, že jste tak dlouho vydrželi a nezapoměli na nás."







Žolíci konečně přijedou
Uh. Hradiště (ne) - Skupina Jolly Joker měla v říjnu loňského roku zahajovat projekt 8x Rock! i v klubu Mír. Nestalo se tak, a koncert byl přeložen na 17. března, což je tento pátek.
Osobitě hardcorový přístup Jolly Jokera je nyní kombinován nejen s funkem a hip hopem, ale i současnými výboji elektronické scény (jungle, drum'n'bass, dub). To vše je možno slyšet i na jejich posledním vydaném počinu - kazetě Live in Rock Café II.
Jolly Joker nadále zůstávají stabilní rockovou formací s veskrze novátorským názorem. Nové skladby jsou důkazem, že rock'n'roll nemusí být jen protikladem trance & dance a naopak se může v této oblasti lecčemus šikovně přiučit, aniž by ztratil svou tvář. Došlo i k "zlakoničtění" textů, protože současná muzika je postavena především na údernosti, zjednodušení a repeticích. Některé texty jsou už jen slogany.
Než se příznivci dočkají legendární pražské crossoverové formace, nastolí svou hudební tvář bzenecké hardrockové těleso Flood a po nich svou ocelovou duši poodhalí brněnský Boron, prý nejtvrdší česká kapela, podle názvu určitě.
Koncentrovaná agresivita, syrovost a útočnost přináší stejně jako první CD Boronu ....za světlem!, živá vystoupení. Hudební výprask, kterého se vám dostane v˙míře vrchovaté, se až nečekaně funkčně snoubí s˙hlubokým mravním étosem v˙textech, a kdo osobně zná šéfa Boronu, zpívajícího kytaristu Luboše Totha, zvaného Kuba (v dnešní sestavě jej doplňují basista Stanislav Bery Beran a bubeník Martin Bock), dobře ví, že jde o v˙pravém smyslu božího človíčka a že ani jeho promluvy do duší posluchačů na koncertech nejsou žádná falešnou či přihlouplou lacinou hrou, ale že vyvěrají z˙jeho nejupřímnějšího vnitřního přesvědčení.







Jeďte s námi na Cockera
Soutěžte s Dobrý den, Slovácko, mediální partnerem jediného koncertu Joe Cockera v České republice (hala Rondo Brno - čtvrtek 30. března), o volné vstupenky:

1. Joe Cocker je původem:
a/ Angličan
b/ Američan
c/ Kanaďan

2. Jeho nejslavnější píseň With a Little Help From My Friends původně hráli:
a/ Rolling Stones
b/ The Beatles
c/ Elton John

3. Původní jméno Cockera je:
a/ John Robert Cocker
b/ Robert Zimmerman
c/ Brian Jones

Správné odpovědi zasílejte nejpozději do čtrnácti na adresu naší redakce.







www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund