Číslo: 20 19.05.1997 Článků: 40
REDAKCE
ARCHIV minulých čísel Rok 1996 Rok 1997 Rok 1998 Rok 1999 Rok 2000
|
Pro mladé jste znám především jako spoluautor Macha a Šebestové, ti odrostlejší hltali Boříkovy lapálie. K těmto pracím vedla jaká cesta?
Nejhorší doba, kterou jsem ve svém životě zažil, trvala od roku 1949 do roku 1955. To byla doba, kdy při zaškobrtnutí šlo o život, a to bez přehánění. Potom došlo k jakési první oblevě, která sice z dnešního hlediska žádnou oblevou nebyla, ale v době, kdy jsem dělal se Steklačem Boříka nebo s Doubravou a Macourkem Macha a Šebestovou, si už člověk mohl pustit fantazii na špacír jakkoli, ta doba už neskrývala nějaké záludné léčky. Šlo o léta, kdy v dětské ilustraci bylo dovoleno všechno a kdy také ilustrace dětských knih dospěla do určitého kulminačního bodu.
Začal ji po válce Jiří Trnka, kterého považuju za stále ještě nedoceněného klasika z oblasti ilustrace a animovaného filmu. Trnka vlastně vytvořil v těchto oblastech evropský směr, konkurenční americkému, a na jeho odkazu, pateticky řečeno, pracovaly spousty dalších tvůrců.
Neúprosné zákony trhu příliš nepřejí ilustrovaným knihám. Nemáte proto v této oblasti méně práce?
Jestliže je méně ilustrovaných knih, tak je bezesporu méně ilustrovaných knih pro dospělé. U nás byla dřív jakási móda ilustrovat knihy i pro dospělé, což bylo ojedinělé i v tehdejších takzvaných bratrských státech a všichni nám to záviděli. Samozřejmě teď z ekonomických důvodů se ilustrují pouze bibliofilie a beletrie pouze ve vzácných výjimkách. Zatímco knížky pro děti se ilustrují dále a vzniklo i více nakladatelství, takže možná celková nabídka je o malinko menší, což se dotýká hlavně mladých, začínajících výtvarníků.
Dva dny po vernisáži v Uherském Hradišti odjíždíte do Francie...
Mám trošku zvláštní výstavu ve městě Nantes. Organizátoři se totiž obrátili i na Krátký film, takže tam budou nainstalovány tři velké scény z loutkových filmů, na kterých jsem se podílel. Ani u nás, v zemi loutkového filmu, většinou lidé nevědí, jak vypadají filmové loutky, natož ve Francii. Takže to bude pro publikum určitě zajímavé. A jinak tam samozřejmě budou vystaveny moje grafiky a návrhy k filmům atd. |