Číslo: 25 22.06.1998 Článků: 70
REDAKCE
ARCHIV minulých čísel Rok 1996 Rok 1997 Rok 1998 Rok 1999 Rok 2000
|
Pozor na nové podmínky v poskytování cestovních náhrad Uh. Hradiště - Okresní hospodářská komora Uh. Hradiště pořádá 24. června 1998 seminář Nové podmínky pro poskytování cestovních náhrad, který se týká rozsáhlé novely zákona 119/92 Sb. o cestovních náhradách uvedené v zák. 195/98 Sb., jež nabývá účinnosti již od l. července 1998. Lektor: ing. Josef Hajný, Ministerstvo PSV ČR, metodik a spoluautor zákona. Seminář se bude konat od 9.30 hod. v zasedacím sále Školského úřadu (Na Morávce 1037) Uh. Hradiště. Přihlásit se lze (a bližší informace získat) na úřadě Okr. hospod. komory Uh. Hradiště (tel. 0632/55 78 49, 55 54 82).
Ing. Jiří Zezulák, ředitel OHK |
|
Jsme schopni využít finančních zdrojů Evropské unie? Zlín - ll. června se z popudu nově ustanovené Regionální rozvojové agentury východní Moravy sešli ve Zlíně představitelé Delgatury Evropské komise v ČR, zástupci Ministerstva pro místní rozvoj, Agentur pro regionální rozvoj severní, jižní a východní Moravy, zástupci okresních úřadů, obecních a městských úřadů, hospodářských komor a podniků na semináři Možnosti získání finančních prostředků pro regionální rozvoj.
Jsme jednou z posledních oblastí, které se ještě neucházely o masivnější finanční injekci z tzv. strukturovaných prostředků Evropské unie. Poměrně značné prostředky, které jsou pro pomoc přidruženým zemím vyčleněny (cca 3 miliardy ECU = 85 miliard Kč ročně), lze čerpat pro potřeby rozvoje regionu (ne státu) v řadě životně důležitých oblastí, např. pro investice do komunikací a inženýrských sítí (rozvodů plynu, elektřiny, vody), zpracování odpadů, ekologických staveb, financování rozvoje škol, sociálních a zdravotních služeb vedoucí k rozvoji vyšší životní úrovně, financování rozvoje malých podniků, zvyšování kvalifikace pracovníků aj. Možnost čerpání finančních prostředků má však řadu podmínek, které jsou vyjádřeny v pěti principech.
l. Při plánování a využití podpor musí aktivně spolupracovat vláda, místní samospráva, podniky (firmy), nevládní organizace aj.
2. Rozhodování o financích musí být na nejnižší možné (místní) úrovni
3. Peníze ze zdrojů EU nesmí nahrazovat státní rozpočet, tzn. hradí část, max. 75 % rozpočtu projektu
4. Všechny projekty musí zapadat do ucelené několikaleté investiční strategie.
5. Prostředky by se měly soustředit nejdříve do oblastí, kde lze očekávat největší přínos (které jsou nejvíce zaostalé).
Protože stávající fungování naší společnosti, legislativní rámec i praxe má daleko k soustředěnému plánovitému rozvoji, je vysoce aktuální a důležitá praktická součinnost a neformální spolupráce všech zájemců a zainteresovaných stran na důkladné analýze a vytvoření koncepce rozvoje našeho regionu (ale i okresu, měst, obcí), jako základního předpokladu pro dosažení masívnějších dotací. Zavání to sice jakoby totalitním plánováním, ale jak jinak tvořit reálné koncepční výhledy? Jako základní spojovací (a nestátní) článek je zde právě zmíněná Regionální rozvojová agentura, v jejíž řídících orgánech (správní radě) jsou zástupci všech zúčastněných stran (včetně zástupců z našeho okresu) a s jejíž pomocí lze rychle nastartovat funkční proces vedoucí ke kýženému cíli. Zkušenosti z Brna a Ostravy ukazují, že něco takového je reálné a záleží jen na našem zájmu, ochotě a aktivitě, jestli k nám natečou finance, jichž se zoufale nedostává a na druhé straně jsou k dispozici.
Prostředky EU nejsou nárokové (nikomu se nic automaticky nepřiděluje), ale úředníci EU se musí o potřebnosti a využitelnosti požadovaných prostředků přesvědčit. Jak naznačili pánové z EU, co nejdříve se musíme naučit chovat i v této oblasti podnikatelsky, ale s notnou dávkou vzájemnosti a cesta do Evropy pak pro nás bude podstatně snazší.
Ing. Jiří Zezulák, ředitel OHK |
|
Informace o svozu nebezpečných odpadů Ve dnech 22. - 29. června 1998 proběhne II. svoz nebezpečných odpadů. Občané města mohou bezplatně odevzdat nebezpečný odpad ze svých domácností (např. staré baterie, monočlánky, zářivky, léka, odpadní oleje pro spalovací motory, televizory, rádia, olejové filtry, barviva, nátěrové hmoty, ředidla, akumulátorů. Svoz bude probíhat na 17 odvozních místech ve stanovenou dobu. Objemné odpady budou sváženy až v měsíci říjnu 1998, jinak lze tyto odpady odevzdat v areálu Technických služeb města Uh. Hradiště na Průmyslové ulici. Zde se rovněž nachází mezisklad stavebních odpadků. Další informace Vám rádi poskytnou pracovníci odboru životního prostředí Městského úřadu v Uh. Hradišti, Masarykovo nám. 19, telefon 525 213. |
|
Druhé pozastavení nad novým jízdním řádem Českých drah (MIKI) - Na většině tratí Českých drah podstatně ubylo vlaků osobní přepravy. Na Slovácku je situace poněkud odlišná, stále jezdí desítky osobních souprav, a to nejvíce v pracovní dny. Na místní trati mezi Starým Městem a Kunovicemi pojede 81 vlaků s cestujícími, i když jízda některých je omezena jen na určité dny v týdnu. Z Uherského Hradiště budou odjíždět rychlíky do Prahy, Olomouce, Ostravy, Přerova (s přímými vozy do Prahy hlavního nádraží), i dva rychlíky do Luhačovic a jeden páteční rychlík z Prahy do Veselí nad Moravou. Kuriozitou je i jediný mezinárodní osobní vlak Uherské Hradiště (odj. 16.31 hod.) - Bojkovice - Trenčianská Teplá. Oproti minulým jízdním řádům se od 24. května vylepšuje přímé spojení mezi Uherským Brodem a Uherským Hradištěm. Vlaky, které dopravovaly pracující a studenty do okresního města, již nebudou zbytečně vyčkávat v Kunovicích, takřka na dohled od cílové stanice.
Mezi Uherským Hradištěm a Uherským Brodem nyní pojede neuvěřitelných 23 přímých osobních vlaků a rychlíků, oproti časům našich rodičů se takřka nepřesedá v Kunovicích. Jízdní doba nejrychlejšího spoje je pouhých 18 minut, ostatní vlaky jednou o 5 až 15 minut delší dobu. Vlak je nepoměrně rychlejší oproti autobusovým spojům. Ještě více vlaků pojede mezi Uherským Hradištěm a Veselí nad Moravou. V jízdním řádu jsme jich napočítali 27 v obou směrech, přičemž nejkratší doba je 19 minut i se zastaveními v Kunovicích, O. N. Vsi a Uherském Ostrohu. Z Kunovic do Brna a do Trenčianské Teplé pojedou mezinárodní rychlíky Javorina a Vlára a spěšné vlaky Bojkovice - Brno. Zvláště v prvních dnech jízdního řádu upozorňujeme na omezení v jízdách některých spojů. Motorový osobní vlak Uherské Hradiště (odjezd v 10.45 hod.) nyní jede jen v pracovní dny.
Rychlík do Luhačovic, který odjížděl z Uh. Hradiště v 11. 55 hod. má nový pravidelný odjezd v ll.00 hod, osobní vlak 14127 s odjezdem z Uh. Hradiště v 15.36 hod. nyní pojede pouze v pracovní dny a v neděli. Návštěvníci pacientů v okresní nemocnici mohou při cestě zpět na Brodsko použít osobního vlaku s odjezdem z Uh. Hradiště v 16.31. Vylepšilo se i ranní dojíždění z Uh. Brodu do Uh. Hradiště. Rychlík 922 Vlára z Uh. Brodu s odjezdem v 7.01 hod. má v Kunovicích okamžitý přípoj na motorák do Hradiště. Při podrobném prostudování jízdního řádu zjistíme i několik osobních vlaků, které byly zrušeny. Jedná se především o vlaky v časných ranních hodinách a o spoje jedoucí po 21. hodině. Při návratu z Veselí nad Moravou směrem na Kunovice a Uherský Brod jede poslední spěšný vlak v 20.34 hod., rovněž tak není žádný přípoj k rychlíku Chopin ve Starém Městě. Cestovní rychlost osobních vlaků a rychlíků zůstala přibližně stejná jako v loňském roce.
Při použití vlaků na trati Břeclav - Přerov je nutno počítat s možným zpožděním od 5 do 20 minut, v důsledku výstavby II. železničního koridoru a výlukám v úseku mezi Moravským Pískem a Rohatcem, kde se jezdí jen po jedné koleji a mimo provoz je část kolejiště v železniční stanici Rohatec. |
|
| |