Číslo: 5
31.01.2000
Článků: 72
REDAKCE
ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000
Vyškovec: Poslední vesnice vysvobozená ze sněhového zajetí
Vyškovec: Poslední vesnice vysvobozená ze sněhového zajetí
aneb Jak vypadá práce silničářů v extrémních zimních podmínkách
Nejvyšší místa ve Vyškovci dosahují výšky 700 metrů nad mořem - Foto: Jana Cabáková
"Na konci světa" je velmi blízko
Několik kilometrů za lyžařským střediskem Mikulčin vrch se doširoka rozprostírá obec Vyškovec. To, co je na jedné straně ideálními podmínkami pro lyžaře, vytváří o kousek výš neprostupnou sněhovou bariéru. Návštěvníci horského střediska mají paradoxně mnohem lepší životní podmínky než lidé ve Vyškovci. Jak je to možné? "Stát na naše pohraničí asi zapomněl," krčí bezmocně rameny starosta Miloslav Sedlačík. Po sněhové bouři před několika dny zůstala jeho obec odříznutá od okolního světa. Děti marně čekaly na ranní autobus do školy, stejně jako jejich rodiče na zásobovače potravin a ostatní na svůj důchod. Základní věci, které má většina z nás na dosah ruky jsou tady vzdálenější a nedostupnější i v méně kritických podmínkách. Vítejte na Kopanicích!
Běžná technika je v této obci bezcenná
Situace se zlepšila na konci týdne a po víkendu, když přestalo sněžit, začali silničáři postupně vysvobozovat obce ze sněhového zajetí. V pondělí 24. ledna se podařilo zprůjezdnit Žítkovou, další den byl na řadě Vyškovec. Je zhruba 10 hodin dopoledne a prvních pět set metrů silnice od autobusové točny v části Hribovně směrem ke spojnici do Starého Hrozenkova se dá projet autem. Celý úsek je dlouhý asi tři kilometry a dá se očekávat, že práce budou trvat minimálně do pěti odpoledne. V tu dobu už je skoro tma. Běžné uhrnování tady nepomáhá, ale ve více než půl metrových závějích uvízne během dne na několika místech i těžká nasazená technika. "My na to peníze nemáme, protože jsme rádi, když zaplatíme traktor s normálním urhnovačem," odpovídá starosta na dotaz, kdože uhradí okresní Správě a údržbě silnic práce na obecních komunikacích. S největší pravděpodobností si stát pomůže sám a faktura na téměř sto tisíc korun bude adresována okresnímu úřadu, stejně jako loni. Tehdy ovšem nebyla situace tak extrémní a silničáři nemuseli použít sněhovou frézu, která stojí čtyři a půl tisíce na hodinu.
Je tady krásně, ale jenom chvilku
Blíží se dvanáctá hodina a silnice vedoucí kolem údolí, které je nejvíce osídlenou částí Vyškovce, už je prohrnutá. Oba nasazené stroje - fréza i sypač se šípovým uhrnovačem - se ale na tento úsek ještě několikrát za den vrátí. "Vyškovec je ve výšce asi sedm set metrů, proto má mnohem drsnější podmínky. Sníh, který v prosinci napadl tady narozdíl od většiny obcí vydrží možná až do dubna. Tady může být během půl hodiny všechno zase pod sněhem a my budeme začínat znovu," uvažuje vedoucí brodských silničářů Josef Hauerland, který se přijel podívat na práci svých řidičů. Při pohledu na jasnou oblohu a rozzářené slunce ale smířlivě dodává: "Dnes je tady opravdu krásně." Na zhruba tisíci hektarech je v údolích i na kopcích rozseto asi šedesát chalup vzdálených od sebe i několik kilometrů. Vyšlapaná cestička pod svahem vede k domku, kde bydlí osmdesátiletá žena se svým synem, o kilometr dál označuje lyžařská stopa cestu k rodině se dvěma malými dětmi. Do dolní části vesnice, kde je autobusová zastávka a jediná prodejna potravin, to mají asi jeden kilometr lesem.
Silničáři jsou na Vyškovci vzácní
Po jedné hodině odpoledne vyráží nasycení a ohřátí řidiči znovu do terénu. Podél cesty od Rasové na Mikulčin vrch je několik desítek popadaných stromů - příčina zablokování dopravy na začátku týdne. "Nechápu, proč to vykáceli a nechali jenom pár stromů. Je jasné, že na takovém otevřeném místě dlouho nevydrží," rozčiluje se řidič sypače Ivo Hajný, který se kromě Vyškovce stará i o Žitkovou, Komňu a Bzovou. Kdo oni? Lesy patří buď státu nebo jsou soukromé, v obou případech za ně odpovídají konkrétní lidé. Před Vyškovcem lemují silnici zasněžené vysoké stromy jako z pohádky. Řidič pokyvuje hlavou: "To taky není dobré, tolik sněhu na sobě dlouho neudrží." Idyla je to pouze pro turisty.
Silnice je sjízdná, ale trochu úzká. Proto je na stroj nasazena šipová radlice, která se běžně nepoužívá, ale k takovým podmínkám je ideální. Uhrnuje totiž sníh z obou stran současně a za námi zůstává až dvoumetrová sněhová stěna. Podruhé stroj prohrnuje úsek k točně, kde končí státní silnice a pokračuje po místní stejně jako před pár hodinami. Lidé na autobusové zastávce mávají. Silničáři je zjevně potěšili.
Záchrannou akci rozhýbala média
Jsou tři hodiny odpoledne a krajinu ještě pořád prosvětluje a prohřívá lednové slunce. Řidiči Radek Nevařil a Bohumil Nešpor, kteří dnes obsluhují frézu, hlásí první menší problém. Úsek k domku na kopci, který chtěl majitel také zprůjezdnit neprojedou, protože je pod sněhem uježděná vrstva ledu. "Asi se to mělo pořádně udělat dřív, protože traktor to tady jenom ujezdil," komentuje Hajný. Asi ano, ale ani dnešní akce by se podle starosty neuskutečnila, kdyby televize neukázala děti z Vyškovce po pás ve sněhu. Je ale spokojený, protože teď už nebudou mít občané důvod si stěžovat. Co ale příští rok? "Jediné řešení je zajistit změnu místní komunikace na státní. Pak ji budeme udržovat jako ostatní silnice," radí starostovi ředitel SÚS v Uh. Hradišti Rostislav Buchtík. Stejně bude vyřešena údržba hlavní silnice i na Žítkové.
Problémy způsobuje příroda i stát
Sypač projíždí okruh od Rasové potřetí. Místní starousedlík má pod rekreační chatou Valmont zřízený penzion a zákazníci se k němu kvůli sněhu nedostanou. Pomůže jedině silný stroj. Prohrnutí zhruba padesáti metrů trvá asi půl hodiny, protože auto několikrát uvízne a musí se znovu vyhrabávat. Jde to pomalu a těžce. "Doufám, že to aspoň poznáme na výplatě," prohodí s úsměvem Hajný. Tuto práci dělá už čtrnáct let, možná proto dokáže být v klidu a vtipkovat. Po pár metrech ale naráží na spadnutý strom přes cestu, který musí nejdřív někdo uklidit. Je pár minut po čtvrté. Posledním plánovaným úsekem je prohrnutí nedokončené státní silnice. Měla pokračovat až do údolí a usnadnit mnoha lidem život. Proč se to nestalo? "Došly peníze," odpovídá Buchtík. Před několika lety se podařilo udělat jen několik desítek metrů a po vyčerpání financí se k tomu stát dosud nevrátil. Cesta je sjízdná až po konec svodidel a řidič se chystá k odjezdu na středisko. Nad Vyškovcem je vidět Velký vůz.
Pracovní doba se prodlužuje
Konec směny se ale nekoná. Fréza zapadla při odstraňování závěje na příjezdové cestě k jednomu domku a potřebuje vytáhnout. Vyproštění se podaří za půl hodiny až se silnějším řetězem. Je tma a široko daleko svítí jen světla v oknech a osvětlení před domy. Vzdálenosti jsou teď mnohem jasnější. "Naštěstí má každý v domě telefon, to je k nezaplacení. Někdy je to jediná možnost, jak zjistit, jestli soused něco nepotřebuje," vysvětluje starosta Sedlačík. Po šesté hodině posílá ředitel domů řidiče se sypačem a podléhá prosbě starosty o protažení cesty do údolí. Fréza však na úzké místní cestě bez svodidel ujíždí. Na jedné straně je vysoký svah, na druhé příkop. Kolem nás prochází rodina s malým dítětem na saních a míří na autobus do údolí. Stroj se dopředu pohybuje velmi pomalu a každou chvíli uvízne na okraji svahu. Dál už to nikdo riskovat nechce. Cesta zpátky je ještě problematičtější a nepomáhá ani ruční odhrnování zmrzlého sněhu. Po sedmé hodině přijíždí znovu sypač, aby frézu vytáhl. Stroj má však stejné problémy a přes veškerou snahu (téměř nadlidskou) nakonec zůstává nebezpečně viset nad svahem.
Na neprůjezdnost doplácíme všichni
Po nočním dramatu se druhý den ráno celkem bez problémů podařilo oba stroje vyprostit pomocí jeřábu a těžké lesní techniky.
Hlavní cesta Vyškovcem je volná. Nejen pro místní, ale také pro pohraniční stráž nebo celníky, kteří hlídají osmikilometrové hraniční pásmo. "Když se tudy projet nedá, hranice se hůř hlídá a utečenci tak mají větší volnost. Na jejich zadržení a vrácení pak unikají peníze od nás všech," upozorňuje na špatný systém starosta. Teď je ale spokojený stejně jako dalších sto osmdesát obyvatel této kopaničářské obce. Už si ale zvykl uvažovat dopředu: "Počítám, že koncem února přijdou severozápadní větry a my budeme silničáře potřebovat znovu."
Jana Cabáková
www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund