Číslo: 32
10.08.1998
Článků: 61

Titulní
Uherskohradišťsko
Brodský
Kultura
Podnikání
Z
Pro
Humor
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000


DOBRÝ DEN SLOVÁCKO


Salon Valentýn radí ženám
DNES RADÍ . . .
CESTOVÁNÍ
Znáte svoji vesnici?
ANKETA





Salon Valentýn radí ženám
Tetování
Tetování je výrazem estetického cítění a touhy po kráse. Provádí se na nejrůznějších částech těla. Také důvody, pro které se tetonáž provádí můžou být různé. V prvé řadě důvod estetický, např. při permanentním make-upu, kdy můžeme korigovat různé nedostatky na tváři. Je to tzv. povrchová pigmentace, která je prováděna speciálními barvami. Vzhledem k prováděné technice tetování je trvanlivost 3 - 5 let dle typu pleti a věku zákazníka. Permanentní make-up se provádí speciálním přístrojem, pomocí jemně vibrující tetovací jehly. Do kůže se vpravuje barva, kterou si zákazník po konzultaci určí sám. Barvivo se z kůže, která podléhá přirozené obnově se šupinkami odumřelé kůže, postupně vytratí. Po čase má klient možnost volby - buď celý zákrok může podstoupit znovu vzhledem k novým trendům, měnícím se proporcím na obličeji, nebo od něj upustit bez jakýchkoliv následků.
Při aplikaci barev se bolest eliminuje použitím povrchového anestetika, i v místech vpichů může dojít k mírnému zarudnutí pokožky nebo otoku. Tyto nepříjemné jevy však velmi brzy vymizí. Během dvou dní se objeví na kůži jemné stroupky, které se rychle vyhojí. V případě potřeby lze potom uskutečnit další sezení, během kterého se tetované místo doplňuje, event. koriguje. Schopnost přijímat barvu se u různých zákaznic liší a závisí na mnoha faktorech. Pigmentace se neprovádí, pokud není zákazník zcela zdráv. Pigmentace se také neprovádí např.: při nachlazení, menzes, alergiích, na čerstvě opálenou pokožku, v oblastech mateřských znamínek, těhotným ženám.
U suché pleti se doporučuje dva dny před prováděním úkonu dát pleťovou hydratační masku. Zákaznice s cukrovkou nebo s poruchami štítné žlázy musí mít schválení lékaře. Absolutní kontraindikací je zvýšená krvácivost. Teď se určitě ptáte na důvody pro aplikaci, tady jsou: pomocí permanentního make-upu dosáhnete trvalého nalíčení na několik let. Určitě velmi vhodné pro ženy, které mají málo času a chtějí stále vypadat upraveně. Žádný rozmazaný make-up při plavání, v sauně, při sprchování vám nehrozí. Je vhodný na doplnění chybějícího obočí, což je velmi častý ženský problém. Pomáhá korigovat nepravidelný tvar rtů i další asymetrie v obličeji. Dalším typem tetování je tetování ozdobné. Obrázek, nápis nebo cokoliv, co vaši fantazie žádá, lze přenést na vaši kůži a tak vás vhodně doplňovat stejně jako šperk. Způsob provádění i kontraindikace jsou totožné s permanentním make-upem. Obrázky si lze přinést nebo si vybrat v salonu.
Máte-li nějaký problém v tomto směru, či chcete zažít něco nového, volejte salon Valentýn v Uherském Hradišti, tel.: 0632/556 495. V září zahajujeme tuto službu pro naše zákaznice. Informovat i objednat se však můžete už teď.







DNES RADÍ . . .
Dnes vám, milí čtenáři, nabízíme několik lákavých nápojů pro malé i velké
Ledový čaj s citronem

	Pro 4 osoby si připravíme:
	1 l studeného černého čaje
	šťávu ze 2 citronů
	1 lžíci cukru
	kostky ledu
	plátky citronu a lístky
	meduňky na ozdobení
Příprava: Smícháme dobře vychlazený čaj, citronovou šťávu a cukr. Do sklenic dáme po 4 kostkách ledu, zalijeme ochuceným čajem a ozdobíme citronem a meduňkou.

Multivitamínový koktejl

	Na přípravu jedné porce:
	150 ml džusu
	z různých druhů ovoce
	100 ml mrkvového džusu
	1 lžičku limetové šťávy
	(z malého druhu citronu)
	kapku tabaska
	1 stonek řapíkového celeru
Příprava: Smícháme oba džusy s limelovou šťávou. Přidáme kapku tabaska a přelijeme do sklenice. Stonkem celeru mícháme.

Pomerančový flip

	Na 1 porci si připravíme:
	3-4 kostky ledu
	6 lžic pomerančové šťávy
	1 lžíci citronového sirupu
	1 žloutek
	plátky pomeranče a lístky
	meďunky na ozdobení
Příprava: Do šejkru vložíme kostky ledu, přidáme pomerančovou šťávu, citronový sirup a žloutek. Dobře promícháme a přelijeme do sklenice. Plátek pomeranče lehce nařízneme a spolu s lístkem meduňky ji ozdobíme.

Americká limonáda s ovocným likérem

	Pro 1 osobu:
	1 zavařená meruňka, 
	2 třešně, 1 švestka, 
	2 měsíčky pomeranče, 
	0,5 dl ovocného likéru, 
	4 kostky ledu, 
	2 dl sodovky, 
	2 lžíce citronové šťávy, 
	2 lžíce ovocného sirupu.
Do poháru dáme nakrájené vypeckované ovoce, přidáme likér a kostky ledu, zalijeme sodovkou, pokapeme citronovou šťávou, ovocným sirupem a promícháme. Podáváme se lžičkou.

Karamelový koktejl

	100 g krystalového cukru, 
	2 dl vody, 4 dl vanilkové zmrzliny, 
	4 lžíce silně vychlazené přeceděné kávy, 
	4 dl šlehačkové smetany, 2 dl sodovky, 
	nastrouhané vlašské ořechy.
Cukr pokapeme trochou vody a necháme za stálého míchání zkaramelizovat. Potom jej zalijeme zbytkem vody, převaříme a necháme vychladnout. Karamel, zmrzlinu, kávu a smetanu umixujeme, rozdělíme do pohárů, doplníme sodovkou a posypeme nastrouhanými ořechy.

Banánové mléko

	Pro 4 osoby si připravíme:
	4 středně velké banány
	1 lžíci citronové šťávy
	1 kelímek smetany ke šlehání (200 ml)
	3/4 l polotučného mléka
	1 sáček vanilkového cukru
	1 lžíci oříškového krokantu (lze nahradit mletými oříšky)
Banány oloupeme, nakrájíme na kousky a pokapeme citronovou šťávou. Vložíme do elektrického mixéru, přidáme mléko a osm polévkových lžic smetany ke šlehání a rozmixujeme. Zbytek smetany a vanilkový cukr ušleháme. Banánové mléko rozlijeme do čtyř sklenic, šlehačku dáme do zdobícího sáčku a nastříkáme na hotový nápoj. Na závěr posypeme oříškovým krokantem nebo mletými oříšky.

Ochucená špenátová šťáva

	Pro 4 osoby si připravíme:
	250 g čerstvého listového špenátu
	1/2 l čirého vývaru (může být i z masoxu)
	2 žloutky
	sůl
	bílý pepř
	strouhaný muškátový oříšek
Špenát opereme, každý list zvlášť pod tekoucí vodou, a v horkém vývaru krátce povaříme. Necháme vychladnout. Do vývaru se špenátem potom přidáme žloutky a vše rozmixujeme. Okořeníme solí, pepřem a muškátovým oříškem.







CESTOVÁNÍ
Oldřich Trnečka popisuje opět své zážitky a dojmy z cest po celém světě, které strávil na zámořské nákladní lodi ve třicátých letech

Kalkata
Ať je pěkně, nebo bouřlivo, ať svítí slunce nebo hvězdy v jihočínském moři, v hlavách s nákupní horečkou přeskočí po čas plavby jiskérka zvídavé všetečnosti. Bude Singapur? Ještě však kouzelnější slůvko, které svátečně zažehne vánoční prskavku onoho dne, je jméno nepatrného ostrůvku, ostrůvku jako dlaň, ostrůvku Pulau Bukom. V tomto divném slůvku skryto je tajemství, které dovede vytáhnout na palubu z železné kobky i šmíráky, aby se aspoň pohledem zvědavě pokochali, když už by se i zde nestálo. Při nevelkém molu denně bunkrují mnohé lodi, plující odtud pak do všech možných koutů světa. Avšak proč ne? Vždyť nafta je tady jedna z nejlacinějších na světě. A nákup této pohonné látky je jednou z nejdůležitějších hospodářských stránek každé společnosti provozující námořní dopravu. Na dvou stech tunách a někdy i na daleko větším množství tohoto černého zlata, které občas teče do hladových nádrží tankující lodě, se dá mnoho ušetřit.
Sláva! Tin-ka-qva! povědí Číňané. I z nejedněch našich úst uklouzne toto libozvučné cizí slůvko nezměrné radosti. A jiskrné oči mnohých pobíhajících námořníků po palubě prozradí ti, že Pulau Bukom bude. A kdo by se také neradoval? Vždyť toto místo je pravým balzámem, který někdy léčivě zapůsobí na roztěkané nervy, napadané často bouřlivým morem jihočínského moře. Kdo by si nepřál tohoto ostrůvku - této voňavé oáze štěstí, která je jakousi nadějnou přestupní stanicí, vedoucí aspoň ke krátké spokojenosti, při nekonečně dlouhých cestách na Daleký východ. Vždyť tyto chvilky vnesou i do té nejpohrouženější duše kousek něčeho, co dá na mnohé ty strasti i starosti aspoň na určitou dobu zapomenout. Spousty čaganovitě žíhaných hadů ploužících se klikatě po zrcadlící se hladině i tisíce pod vodou tančících meduz, které za opuštěnými břehy Jižní Číny, před přídí lodi udivovaly nejedny zraky zvědavých členů posádky, unikají postupně času a nenávratně mizí do zapomnětna.
Dalším novým obrazem po třídenní pomlce nedozírných vod jsou tyto ostrůvky a po pravé straně kosa územních celků zatnuta do moře, mířící svou špicí žhavé země přímo k rovníku. Již od samého rána, kdy proběhla správa o bunkrování nafty, hledí každý dodělat svou započatou práci, aby pak mohl jako jiní odskočit na nějakou tu hodinku z paluby lodi na pevnou zem. Objevující se dominantní výškové budovy v dálce nad městem jsou signálem k naplánování předběžných nákupů.
Asi po hodině jízdy připoutána je loď silnými manilami k železným pacholatům přistávacího mola. Vždy a vždy hledí opuštěné oči pozemského ráje jaksi ulehčeně do koutku této mírně zvednuté zeleně se sklánějícími se palmami. Mírně dovnitř vypouklá plošinka vypadá spíše jako park než přírodní skladiště v špalírech i nad sebou vyrovnaných sudů. Zaměstnanci společnosti se stříbřitě natřenými helmami na hlavě oživují tento pohledný přírodní obraz. Chtivě vystoupíš. Jak je ti dobře. Bez pasu, bez námořní knížky, bez propustky kráčíš bezstarostně vpřed. Za chvilinku zabočíš doprava a úhledná úzká asfaltová silnice unáší s tebou houf upovídaných řečí, rodících se v koupěchtivých hlavách, přemýšlejících o různých překvapeních, která na ně čekají.
Za částečně volným výhledem do mořského krásna nabízí ti dálku ostrůvek s cisternovými nádržemi. Levá strana cesty je olepena proužkem drobných obchůdků, které bys klidně na prstech obou ruk spočítal. Na tomto olemovaném kousíčku za skromnými skly rozkládá se království snivých nákupů kolemjdoucích. Stinný prostor otevřených dveří láká tě dál bohatě přecpanými až k stropu trčícími bočními vitrinkami. Proud podvědomé zvědavosti strhne hrstku nedočkavých čumilů a už se zraky pasou na novinkách, které se zde každou cestou objeví. Slovo hračky, přesněji řečeno Japonské, by tě doslova oloupily o veškerý čas plánovaných nákupů. Aniž si uvědomuješ, v ten moment stáváš se otrokem tohoto dochvilného království. Proč? Protože se od nich nedovedeš jen tak odloučit. Protože ony si nakonec hrají s tvým všetečným rozumem. Japonské světlo Aladinovy lampy, nesoucí se pevninami Dálného východu i nad bezcelnými městy, je něčím, co strhává šedý zákal zrakům celého světa.







Znáte svoji vesnici?
Zlámanec
Název znamená újezd vzniklý v zlámaném (vrásněném) reliéfu - dříve Aujezd Zlámaný. První zprávy jsou ze 14. století.V roce 1373 tu držel některé zboží Jeneč Janáč z Újezda. Později obec přecházela do majetku dalších držitelů. Podle lánového rejstříku bylo ve vesnici 15 osídlených domů, 3 nově osídlené, 5 domů bylo staropustých a l nově pustý. Ve druhé polovině 18. století žilo v obci téměř tři sta lidí. Obec zůstávala čistě zemědělskou. V roce 1880 byla v provozu dvě kovářství se dvěma učni. Chudé obyvatelstvo pracovalo buď na dvorech, nebo odcházelo za prací do měst. Spořitelní a záloženský spolek Raiffeisenka vznikl v roce 1907. Faru i školu měla obec v Březolupech. V obci vznikla škola už v roce 1791. Celkový katastr činil v roce 1900 810 ha. Příchod fronty oznámila dělostřelecká palba 1. května. Obec byla elektrifikována v roce 1947.
Obecní pečeť má v horní polovině zkřížená krojidla a nad nimi radlici, dolní polovinu vyplňuje nápis: D: ZL.
Otázka: Víte, kam odcházeli obyvatelé Zlámance před rokem 1918 nejčastěji za prací?
Správná odpověď z minulého čísla: Kaple je zasvěcena svaté Anně. Výherkyní se stává Machalová M., Zlechov.







ANKETA
Ovlivní vás ve výběru reklama?
Jana (55) účetní - Jak která, minule jsem podle reklamy koupila šampón na vlasy proti lupům a opravdu mně lupy zmizely. Něco na tom bude.
Martina (33) vedoucí odd. - Snažím se proti reklamě bojovat tím, že si ji nepřipouštím, ale už jsem se mnohokrát nachytala, že kupuju zboží jenom to, které je v reklamě nejvíc.
Pavel (21) voják - Teď naštěstí nekupuju nic, ale líbí se mi reklamy na auta a alkohol, ty jsou nejlepší.
Zdena (45) uklízečka - Reklamu mají nejradši moje vnoučata, to všeho nechají a dívají se na každou blbost.
Vítězslav (22) absolvent VŠ - Rád bych podle reklamy nakupoval, ale zatím nemám za co, protože nemám ještě zaměstnání.
Iveta (29) manažerka - Reklama je nutná, znám to dobře ze svého zaměstnání. Bez dobré reklamy neprodáte nic. Ale chápu, že někoho může i otravovat.
Josef (57) dělník - Reklama je v televizi dobrá akorát k tomu, abych si odskočil na záchod nebo pro pivo. Jinak ji nepotřebuju.
Zuzana (13) žákyně - Mám ráda reklamu hlavně na Colu nebo nějaké dobré jídlo. Naši to ale vždycky přepnou.
Jarek (28) údržbář - Asi je to nutné, ale nejvíc mě naštve, když doprostřed filmu vpadne reklama na nějaké debilní prací prášky nebo plenky. Nejvíc se mi líbila reklama s kozlem na pivo. Ta byla dobrá.
Milena (37) prodavačka - Dobrá reklama je fajn, ale nesmí trvat dlouho. Ale já se na televizi skoro nedívám, takže o tom moc nevím.







www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund