Číslo: 16
19.04.1999
Článků: 60
REDAKCE
ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000
Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska oslavila 50. výročí vzniku
V Let, a. s. Kunovice, byla podepsána kolektivní smlouva
Za vítězství zaplatil životem
Policie hledala již dávno nalezeného
Hradišťský Ekojarmark se stal tradiční součástí Dne Země
Charita pořádá veřejnou sbírku
V Hradišti přibyl nový infobox
Lidé o příspěvku za ubytování uprchlíků vědí málo
Výstava letounu L410 ve fotografii
Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska oslavila 50. výročí vzniku
Uh. Hradiště - Za účasti více než 500 delegátů ze všech firem Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska, řady významných hostů, zástupců Ministerstva dopravy a spojů ČR, Parlamentu ČR, podnikatelských svazků v dopravě a dalších osobností proběhly v sobotu 17. dubna 1999 v uherskohradišťském Klubu kultury oslavy 50. výročí vzniku ČSAD.
Samostatné ČSAD vzniklo z ČSD v dubnu roku 1949. V současné době však již zkratka ČSAD nemá žádný význam a je používána pouze jako logo. Z bývalých ČSAD pak vzniklo v celé České republice třiaosmdesát samostatných firem. Třicet z nich se pak stalo členy Asociace dopravních firem a společně se snaží ovlivnit legislativu, která, dle nich, v rámci dopravy v ČR patří k nejhorší v celé Evropě. V Klubu kultury převzali právě zasloužilí pracovníci z jednotlivých členských firem asociace v sobotu na slavnostní konferenci věcný dar a pamětní diplomy. Jedním z oceněných byl i ředitel uherskohradišťského ČSAD ing. Antonín Kusák, který působí jako ředitel již osmnáctým rokem, u ČSAD však pracuje již plných pětačtyřicet let.
Proč si vybrala asociace k oslavám právě město Uherské Hradiště?
ČSAD Uherské Hradiště patří k zakládajícím členům asociace a vůbec k prvním ČSAD v republice. Je jednou z největších jak v autobusové, tak i kamionové dopravě v celém jihomoravském kraji. Skutečnost, že asociace pověřila pořadatelstvím právě naše ČSAD, je pro nás čest.
Oslavy byly spojeny i s výstavou jak nejmodernějších autobusů, tak i těch, ve kterých se jezdilo v padesátých letech.
Jsem potěšen, že se oslav zúčastnily firmy, které mají co do činění s autobusovou dopravou. Vystavily v Uherském Hradišti své nejmodernější výrobky a využily přítomnosti managementů největších dopravních firem v republice. Některé z nejmodernějších vystavených autobusů budou jezdit i v Uherském Hradišti, neboť jsme je již odkoupili.
Působíte coby ředitel ČSAD již osmnáctým rokem. Jak byste zhodnotil vývoj uherskohradišťské autobusové dopravy?
Od 1. 10. 1993 jsme akciová společnost, která má svoje přímé vlastníky. Jde vidět, že za tu dobu se ČSAD podstatně změnilo. V současné době jsme koupili budovu Slovače, kterou přestavujeme na okresní celnici, která bude jednou z nejmodernějších v republice. Snažíme se rovněž o obnovu vozového parku. Letos chceme koupit dalších devět nových autobusů. Byl také navázán velmi dobrý kontakt se starosty jednotlivých obcí a okresním úřadem, takže veškeré jízdní řády, veškeré spoje jsou konzultovány se starosty. Pokud tito mají zájem, jsme schopni pokrýt jakékoliv jejich nároky, vše je ale otázka financí. Jsme si vědomi ovšem i té skutečnosti, že autobusová doprava není pro obyvatelstvo vždy dostatečná. Pokud ale z obce cestují tři nebo čtyři lidé, není schopen spoj nikdo zaplatit. V městské autobusové dopravě patříme k nejlevnějším v celé ČR.
V jaké míře využívá ČSAD autobusy na plyn?
Autobusy na plyn byly naší doménou. Spolu s ČSAD Havířov jsme patřili k jedněm z největších ČSAD, které autobusy na plyn využívaly. V současné době jich máme kolem dvaceti a všechny jezdí. Nejen, že jsou ekologické, ale určitým způsobem je jejich provoz nákladově výhodný. Problém ale nastal ten, že stát všechny výhody spojené s provozem autobusů na plyn stáhl. Přestavba autobusu z normálního na plynový stojí čtvrt milionu korun, což je skoro nenahraditelné. Rozdíl mezi spotřebou plynu a nafty není tak velký, aby se za životnost tohoto motoru, což je čtyři nebo pět let, vrátil zpátky. V koupi autobusů na plyn jsme chtěli pokračovat a pokrýt jimi celou městskou hromadnou dopravu a okrajové linky. Bohužel stát zastavil v tomto směru jakoukoliv podporu, a tak i naši výrobci, například Karosa, po níž jsme chtěli, aby vyráběla přímo plynové motory zabudované do autobusů, přičemž jsme jí i s ČSAD Havířov nabídli odkup padesáti těchto autobusů, jejich výrobu zastavili.
Jak dle Vašeho názoru ovlivní autobusové spoje obchvat okresního města?
Na obchvat se velmi těšíme. I když zcela nevyřeší problém Uherského Hradiště. Kamionovou dopravu odvede určitě, zůstane však spousta řidičů, kteří budou muset okresním městem projíždět. V současné době je průjezd našimi autobusy skutečně katastrofální. Stačí pouze ten fakt, že než projede autobus od nás až po Staré Město, musí minout na třináct světelných ukazatelů. Takže i jízdní řády potom musíme budovat tak, abychom těmito světly neztratili tři nebo čtyři minuty, což je velmi problematické a náročné.
Naše čtenáře bude jistě zajímat, zda nehodlá ČSAD v nejbližší době zvyšovat cenu jízdného.
Uherskohradišťské ČSAD má jedno z nejnižších jízdných v celé ČR. Zjistili jsme totiž, že zvýšením cen jízdného je snížena frekvence. Lidé začnou jezdit koly nebo auty. Čili zvýšení ceny jízdného nikdy nepřináší ten výsledek, který bychom od něj očekávali. Musíme proto pro obyvatelstvo najít přijatelné řešení, tak, aby pro něj bylo přijatelné jezdit právě s námi. Naši činnost bereme jako určitou službu a v nejbližší době ceny jízdného zvyšovat nemíníme.
Jste jedním z oceněných, co pro Vás toto ocenění znamená?
Nejde o diplom, ale o pocit. Když jsme dobře hodnoceni veřejností, je to pro nás daleko víc než ekonomické výsledky. Pro všechny služby, které slouží veřejnosti, je nejdůležitější, jak je veřejnost hodnotí. Je však jisté, že nikdy nemůžeme vyhovět všem. Autobusů i řidičů máme dostatek, to ostatní je otázka financí té které obce.
Karin Kuchtová
V Let, a. s. Kunovice, byla podepsána kolektivní smlouva
Nová kolektivní smlouva v Letu byla podepsána, zda se však podaří dokončit certifikaci letounu L 610 G, to zůstává jen ve hvězdách. - Foto: V. Johaník
Kunovice (JOH) - Celkem 8 jednacích kol proběhlo mezi zástupci vedení podniku Let, a.s., a podnikovými odboráři, než mohla být podepsána kolektivní smlouva pro rok 1999. V úterý 13. dubna se uskutečnilo poslední sezení, na kterém tuto smlouvu podepsal generální ředitel Zdeněk Pernica a předseda odborů v podniku Zdeněk Zajíček, za přítomnosti výkonného ředitele Let, a.s., Turnera Bostwicka.
Tato smlouva by měla zaměstnancům zajistit stejné sociální výhody jako v loňském roce. Tento týden by měl smlouvu svým podpisem stvrdit i samotný majitel Fred Ayres, řekl nám Zajíček. Jednání s novým americkým majitelem byla složitá hlavně proto, že naše kolektivní smlouva obsahuje hodně věcí, jež jsou na západě věcí neznámou, dodal Zajíček.
Dle nové kolektivní smlouvy zůstává v Letu i nadále osmihodinová pracovní doba a také dovolená pro zaměstnance bude ve stejné délce jako v roce loňském. Ke změně však dochází ve mzdách, bohužel však ne v jejich navýšení, ale pouze v převodu prémiové složky do smluvní mzdy, což jistě má své nesporné výhody. Tato změna zajistí pracovníkům nejen relativně stálé platy, ale také jim nebudou moci být prémie odebrány, protože žádné mít nebudou. Kdo si bude špatně plnit své pracovní povinnosti nebo s ním budou problémy, s tím se firma jednoduše rozloučí, není třeba žádných prémií, konstatoval jeden z dobře informovaných. Obavy zaměstnanců o vystavování nových pracovních smluv na dobu určitou pro stávající pracovníky se zatím nepotvrdily. Také informace, které proběhly v regionálním tisku o další květnové vlně propouštění v Letu, se dle Zajíčka nezakládají na pravdě. Koncem května bude rozvázán pracovní poměr pouze s těmi zaměstnanci, kteří však již od března jsou ve výpovědní lhůtě a do zaměstnání nedocházejí. O žádné další vlně propouštění zde nebyla vůbec řeč, řekl Zajíček.
Zaměstnavatel i pro příští období přislíbil mimo jiné i dotaci na stravování, která činí celkově 300 až 320 tisíc korun měsíčně. Od následujících měsíců se v Letu připravuje novinka v podobě zavedení výdeje stravenek na kódové stravovací karty.
Jak jsme se dále dozvěděli, byla pozastavena rekreační činnost na středisku Letka Radějov. O dalším využití tohoto rekreačního střediska zatím není ještě rozhodnuto.
V současnosti v Letu i nadále pokračují práce na vývoji letounu Loadmaster LM 200 a letounu L-420 dle nových požadavků zákazníka.
Věřím, že situace v Letu se nyní již stabilizuje, dodal na závěr odborový předseda Zajíček.
Za vítězství zaplatil životem
Mistřice (fal) - Tradiční stavění Máje minulý týden vpátek skončilo tragicky pro jednoho z mistřických mladíků. Podle nepotvrzených informací si totiž tři z nich po výběru stromu na Májku, zřejmě povzbuzeni alkoholem, dali závody ve šplhu na stožár vysokého napětí. Na nejrychlejšího z nich ale v blízkosti vedení vysokého napětí přeskočil elektrický oblouk, přičemž hořící spadl asi o tři metry níže, kde jej zachytili jeho kamarádi. Ti jej na stožáru drželi až do příjezdu hasičů. Po jeho vyproštění pomocí lana osmnáctiletého mladíka odvezla záchranná služba, uvedl jeden ze zasahujících hasičů uherskohradišťského záchranného sboru. Jak se nám podařilo zjistit, mladík byl převezen na ARO Nemocnice v Uherském Hradišti ve velmi vážném stavu. Popáleniny totiž byly na 80% jeho těla. Ještě týž večer byl převezen do brněnské nemocnice, kde v sobotu ve tři hodiny ráno rozsáhlému zranění podlehl.
Policie hledala již dávno nalezeného
Uh. Hradiště (red) - Až do pátečního poledne probíhalo pátrání po čtyřiasedmdesátiletém muži z Uherského Hradiště, kterého však rodinní příslušníci nalezli již ve čtvrtek večer. Ve středu minulého týdne ve večerních hodinách oznámil 67 letý muž z Bochoře, že pohřešuje svého silně sklerotického bratra, objasnil pro DDS zástupce ředitele uherskohradišťské policie Miroslav Habáník. Policie až do pátku prováděla prověřování všech příbuzných, avšak muž nebyl nalezen. Protože nám také bylo sděleno, že pohřešovaný chodívá do Kunovického lesa, měla kriminální policie v plánu jej v pátek pročesat. Podle Habáníka z důvodu nepříznivého počasí bylo zahájení pátrací akce stanoveno až na páteční poledne. Těsně před ním jsme se ještě obrátili na rodinné příslušníky, kteří ale potvrdili, že pohřešovaného našli již ve čtvrtek večer, vysvětlil Habáník, což znamená, že v pátek uherskohradišťští kriminalisté zbytečně vynakládali své síly na nalezení již nalezeného člověka. V těchto případech je totiž samozřejmostí vyrozuměn í policie o zbytečnosti dalšího pátrání v již objasněném případě.
Hradišťský Ekojarmark se stal tradiční součástí Dne Země
Uh. Hradiště (mat) - Před devatenácti lety, 22. dubna 1970, se vůbec poprvé slavil Den Země. Stalo se tak v Americe a šlo o reakci nevládních organizací i některých politiků na neutěšený stav životního prostředí. První počinek dal vzniknout sympatické tradici a z původně americké akce se stal celosvětově slavený Den Země. S největší odezvou se tento svátek setkal v roce 1990. Tehdy se jej ve 140 zemích světa zúčastnilo přes dvě stě milionů lidí, tvrdí Jaroslav Hrabec, vedoucí referátu životního prostředí v Uherském Hradišti. V České republice se Den země slavil poprvé v roce 1991. Přednášky a další akce zaměřené k této události se tehdy konaly i na Uherskohradišťsku. K tradičnímu koloritu dvaadvacátého dubnového dne v okresním městě již několik let patří Ekojarmark na Masarykově náměstí. Výjimkou nebude ani letošní rok.
Nabídce výrobců tradičních lidových řemesel bude ovšem už ve středu 21. dubna předcházet přednáška Jana Kellera, sociologa vyučujícího na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, na téma My a automobilová kultura. Jan Keller je trošku provokativnější a kontroverzní typ. To určitě není na škodu. Nutí lidi k přemýšlení, říká Hrabec.
Zmiňovanou přednášku řadí Hrabec k počinům, jež zapadají do koncepce ekologické výchovy v regionu. Podle Hrabce se tak vychází vstříc i lidem, kteří by si jinak cestu do ekologických center a na přednášky nenašli. Den Země by neměl smysl, kdyby byl pouze jednorázovou akcí a nenásledovaly za ní žádné další. V Hradišti se ale ničeho podobného obávat nemusíme. Ekologická tradice je zde velmi silná, uzavírá Hrabec.
Charita pořádá veřejnou sbírku
Uh. Hradiště (red) - Oblastní charita Uherské Hradiště pořádá finanční a materiální sbírku na pomoc kosovským uprchlíkům do uprchlických táborů v Albánii. Veřejná sbírka proběhne 22. dubna 1999 od 10 - 18.00 hodin na Masarykově náměstí v Uherském Hradišti. Jednotlivci mohou pomoci kromě ošacení hygienickými potřebami pro děti, ženy a muže, též dodávkou spacích pytlů, přikrývek, pracích a dezinfekčních prostředků. Charita žádá sponzory navíc o darování většího balení trvanlivých potravin (s atestem) a spodního prádla pro ženy, děti a muže. Mimo tuto akci bude humanitární sklad na Rostislavově ulici č. 488 každé pondělí od 14 - 17.00 hodin přijímat výše uvedenou materiální a finanční pomoc.
V Hradišti přibyl nový infobox
Uh. Hradiště (fal) - Z iniciativy Městského informačního centra ve spolupráci s ČSAD Praha byl minulý týden ve středu na autobusovém nádraží uveden do provozu infobox.
Prozatím je infobox zapůjčen na půlroční zkušební dobu, ale věříme, že zde zůstane natrvalo, uvedl uherskohradišťský místostarosta Květoslav Tichavský.
Naše Městské informační centrum zde instalovalo stejný program, jako je v knihkupectví Portál, a ČSAD dodalo autobusový, vlakový a letecký jízdní řád. Podle pracovníků autobusového nádraží byl infobox středem pozornosti občanů hned po instalaci, největší zájem z jejich strany je ale kolem druhé hodiny odpolední.
V případě zájmu obyvatel by se nové infoboxy v budoucnu mohly instalovat i v Uherském Brodě, případně také větších obcích našeho regionu, dodává Tichavský.
Lidé o příspěvku za ubytování uprchlíků vědí málo
Uh. Hradiště (Kk) - Jak uvedla Jana Horehleďová z Okresního úřadu v Uherském Hradišti, lidé v poslední době projevují zvýšený zájem o příspěvek za poskytnutí ubytování kosovských uprchlíků. Vláda ČR poskytuje dva příspěvky. Je to příspěvek na bydlení a příspěvek na rozvoj obce. Tyto příspěvky jsou poskytovány za nabídku ubytování pro uprchlíky, osoby, kterým byl přiznán statut uprchlíka. Poskytnutí příspěvků je však vázáno na několik podmínek, které musí být splněny. Bydlení musí být cizincům poskytnuto na dobu delší deseti let a musí odpovídat I. nebo II. kategorii. Po splnění těchto podmínek by tak majiteli domu či bytu byla přiznána částka ve výši 150 000,-Kč na jednoho člověka, který se stane nájemcem bytu, a 50 000,-Kč na každého dalšího člena domácnosti. Příspěvky však nejsou poskytnuty automaticky.
Řízení probíhá tak, že nejprve obec nebo fyzická osoba nabídne za splnění daných podmínek vhodné ubytování. Tato nabídka pak musí být následně odsouhlasena zastupitelstvem obce. Pokud se tak stane, je poslána Ministerstvu vnitra, které z nabídek vybírá tu nejlepší, upřesnila dále Horehleďová. Příspěvky však budou poskytnuty jenom pro omezený počet uprchlíků, přičemž pro letošní rok vláda schválila jejich počet na 180. V případě, že ministerstvo vybere tu kterou nabídku, je sepsána s obecním úřadem smlouva o poskytnutí příspěvků. Pokud ubytování nabídla fyzická osoba, tak obec s touto osobou následně sepíše smlouvu o převedení těchto prostředků na její účet. Obecní úřady mohou získané finanční prostředky použít na opravu poskytnutého domu nebo bytu. U fyzické osoby pak v případě, že je ubytování v pořádku, již nejsou dále finanční prostředky účelově vázány, ukončila pracovnice okresního úřadu.
Výstava letounu L410 ve fotografii
Uh. Hradiště (aj) - Při příležitosti 30. výročí prvního vzletu letounu L 410 byla vernisáží v pátek 16. dubna 1999 zahájena výstava letounu L410 ve fotografiích. Foyer Klubu kultury v Uherském Hradišti bude k dispozici pro tuto výstavu do 9. května. Výstavu pořádá LET, a.s. Kunovice, ve spolupráci s Klubem kultury a kromě letounu L 410 ve fotografiích zde návštěvníci uvidí pohlednice, novoroční blahopřání, samolepky, vlaječky, kartičky, bezpečnostní instrukce, prospekty, kalendáře, časopisy, plakáty s tematikou tohoto letounu.
www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund