Číslo: 47
29.11.1999
Článků: 77

Titulní
Uherskohradišťsko
Brodský
Kultura
Z
Pro
Humor
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000


DOBRÝ DEN SLOVÁCKO


Budoucnost LETu vypadá slibně,
Převáděč odešel od soudu s nepodmíněným trestem
Město bude plné Mikulášů!
Na naše policisty úplatky neplatí?
Mezi běženci byly i děti
Je to nekonečný příběh, tvrdí obyvatelé sídliště Mojmír
Skončilo setkání TSTTT 99





Budoucnost LETu vypadá slibně,
říká jeho generální ředitel Turner Bostwick

Počátkem listopadu se letoun L 610 vznesl z kunovického letiště, aby se pod novým označením Ayres 7000 předvedl všem případným zájemcům na aerosalónu v Dubaji - Foto: P. Lukeš
Kunovice - V akciové společnosti LET Kunovice, jejímž majitelem je americká firma Ayres, se podle posledních informací začíná blýskat na lepší časy. Zájem ve světě je nejen o letouny LM 200, ale i o letouny L 610 a L 420. Již téměř měsíc brázdí oblohu nový letoun Ayres 7 000. Těm, kterým se zdá jeho podoba až příliš velká s šestcetdesítkou, mají pravdu. Letoun L 610 byl totiž přejmenován na Ayres 7 000.
Proč k tomuto kroku došlo? "Máme potencionálního partnera v programu L 610 a právě tento partner se domníval, že "trh" už je unaven názvem L 610, názvem používaným pro letadlo, které se již vyvíjí přes deset let a stále není dokončeno. Také byl toho názoru, že pověst LETu jako podniku se během posledních několika let zhoršila, a proto by také mělo dojít ke změně jeho jména," říká generální ředitel LETu Turner Bostwick.
K úpravě, avšak tentokráte konstrukční, došlo i u letounu L 420, kterému byla prodloužena jeho přední část. "Je nutno konstatovat, že o takto upravený letoun je zájem a naši zákazníci si tuto úpravu sami vyžádali, neboť se domnívají, že tato úprava je velmi nutná. Původní verze L 410 či 420 měla totiž velmi malý zavazadlový prostor. Jelikož dnešní zákazníci jsou v pozici, kdy si mohou diktovat své požadavky, musíme se snažit jim vyhovět," vysvětluje Bostwick konstrukční úpravy letounu.
I když v LETu i přes značné odchody pracuje ještě velké množství kvalifikovaných pracovníků, přesto mnoho odborníků nedůvěřuje firmě Ayres, neboť její investice do strojního a přístrojového vybavení v LETu jsou téměř nulové. "Naše plány na investice do všech oblastí jsou ještě stále ve stadiu příprav, nicméně otázka peněz bude vždy limitujícím faktorem," přiznává generální ředitel a dodává, "v současné době se snažíme udržet si v podniku kvalifikované lidi za pomocí finančních prostředků, které máme k dispozici. V blízké budoucnosti však budeme usilovat i o investice směřující do jiných oblastí podniku."
V LETu také v těchto dnech pokračuje kolektivní vyjednávání o uzavření nové kolektivní smlouvy na rok 2 000. "Osobně si myslím, že bude zakrátko ukončeno. Strana zaměstnavatele navrhla výši navýšení a po určitých debatách bylo odbory přijato," vyslovil svůj názor na jednání o nové kolektivní smlouvě generální ředitel. "Ano, je tomu skutečně tak," potvrdil nám šéf odborů Zdeněk Zajíček, "po několika jednáních jsme se nakonec dohodli na obsahu nové kolektivní smlouvy, která, jak doufám, bude během prosince stvrzena podpisy obou stran." Kolektivní smlouva by měla zaměstnancům LETu garantovat nejen v průměru určité navýšení smluvní mzdy, ale také například částečnou dotaci stravenek, rizikové příplatky, delší dovolenou, placenou půlhodinovou přestávku nejen na oběd, ale i patnáctiminutovou na svačinu. Jako novinka bude zavedeno také týdenní proplácení přesčasových hodin pracovníkům, kteří jsou zapojeni do výroby letounu LM 200. "To, že jsme se se zaměstnavatelem dohodli na tomto znění kolektivní smlouvy, považuji za velký úspěch," řekl Zajíček. Dohoda o podpisu nové kolektivní smlouvy je jistě nejen důkazem dobré práce vedení odborů, ale také projevem zájmu ze strany změstnavatele o udržení lidí v podniku a vytvoření těch nejlepších pracovních podmínek. "Pevně věřím, že budoucnost LETu, i mimo program Loadmasteru LM 200, vypadá v současné době nejslibněji od doby, kdy Ayres Corporation kapitálově vstoupil do tohoto podniku," řekl závěrem Turner Bostwick. To, že se v LETu bude po mnoha letech opět začátek i konec pracovní doby oznamovat houkáním, nechť je signálem pro lepší zítřky tradiční letecké výroby v Kunovicích.
Vojtěch Johaník







Převáděč odešel od soudu s nepodmíněným trestem
Uh. Hradiště (ja) - Od Okresního soudu v Uherském Hradišti odešel v úterý s nepodmíněným trestem čtyřiadvacetiletý občan Slovenské republiky. Ten dostal od soudce Eduarda Ondráška sedmiměsíční nepodmíněný trest za nedovolené překročení státní hranice. Obžalovaný muž totiž v září loňského roku převezl ve své Škodě 120 přes Velkou Javorinu v obci Strání čtyři Afghánce, které měl odvézt a předat dále do vnitrozemí. Mezi Slavkovem a Horním Němčím však byl policisty zadržen. Soudce rozhodl také o propadnutí auta.







Město bude plné Mikulášů!
Uh. Hradiště (fal) - Stejně jako v loňském roce vyhlašuje Dům dětí a mládeže ve spolupráci s Městským úřadem v Uherském Hradišti již třetí ročník "Mikulášského běhu městem".
"Tato akce se uskuteční tento pátek 3. prosince od 14.00 do 18.30 hodin," přiblížila Simona Horecká, vedoucí společenského oddělení Domu dětí a mládeže v Uherském Hradišti.
"Sraz dětí převlečených za čerta, anděla a Mikuláše proběhne na Masarykově náměstí, kde bude v době od 14.30 do 15.00 probíhat zápis všech soutěžících. Děti, které budou mít chuť si zasoutěžit, poběží Prostřední ulicí přes Mariánské náměstí zpět na Masarykovo náměstí a přitom budou muset splnit tři úkoly," řekla Horecká. Odměněna budou tři nejlepší družstva, navíc také bude udělena cena poroty. Ti, co se do soutěžení nezapojí, se alespoň mohou svézt na koních.
"Po skončení závodu, kterého se v loňském roce zúčastnilo kolem sta dětí, bude na náměstí rozsvícen vánoční strom," dodává Horecká.







Na naše policisty úplatky neplatí?
Region - Jistě každý řidič ví, že dopravní policie vede jeho evidenční kartu řidiče. Do této karty se pak zapisují drobné či závažnější přestupky a prohřešky, kterých se řidič dopustil. Právě podle evidenční karty řidiče se také dopravní inspektorát řídí, když rozhoduje, zda řidiči odejmout či neodejmout řidičské oprávnění pro ztrátu spolehlivosti za opakující se závažné dopravní přestupky. Nedávno jsem však slyšela chvástání jednoho z mých známých, který tvrdil, že pokud jste ve správný čas na správném místě, jednáte se správným člověkem a dáte mu tu správnou sumu peněz, do vaší evidenční karty nejenže nebude způsobený přestupek vůbec zapsán, ba co víc, vaše karta může být během několika hodin čistá jako okvětní plátky lilie. Že by byla spravedlnost, mimo nespočet dalších, i v tomto případě zcela slepá? Je možné, že by "chudák" řidič, jenž se dopustil několika závažných přestupků, ale bohužel nebyl na "správném" místě, o řidičské oprávnění přišel, zatímco druhý, vykutálený a vypečený podstrčí policistovi bankovku a uhání dál s větrem o závod? Na skutečný stav věci jsem se proto zeptala vedoucího dopravního inspektorátu v Uherském Hradišti Jaroslava Prchlíka: "Předpokládám, že uvedený příklad není z našeho okresu. Pokud totiž můžu mluvit za naše oddělení, řádně sledujeme řidiče, kteří se opakovaně dopouštějí závažných dopravních přestupků, a pokud se jich dopustí, zahajujeme s nimi řízení o odnětí řidičského oprávnění pro ztrátu spolehlivosti. Při zapisování přestupků rozhodně nehraje žádnou roli to, zda někdo někoho uplatí, nebo zda je někdo něčí známý. Řídíme se zásadou padni komu padni." Od 1. 4. 1999 tak vydal Dopravní inspektorát v Uherském Hradišti přes osmdesát rozhodnutí o odebrání řidičského oprávnění pro ztrátu spolehlivosti. Řidiči, již o svoje oprávnění řídit motorové vozidlo přišli, se tak předem dopustili opakovaně závažných dopravních přestupků, mezi něž patří požití alkoholických nápojů před jízdou, překročení stanovené rychlosti (v obci je to o dvacet kilometrů a více, mimo obec pak třicet a více), předjíždění v zákazu, jízda na červenou přes křižovatku nebo na železničních přejezdech.
Do evidenční karty řidiče se dle dalších slov Jaroslava Prchlíka nezaznamenávají pouze tyto závažné přestupky, ale i drobné prohřešky, které jsou řešeny ihned na místě blokovou pokutou. Nejčastěji se přitom opakují nezapnuté bezpečnostní pásy, sjeté pneumatiky a nefungující osvětlení vozidla. Za více než půl roku za veškeré způsobené přestupky udělili dopravní policisté řidičům celkem 7 455 pokut v hodnotě 2 832 700 Kč. A tak mě nakonec napadlo, že pokud by všichni řidiči jezdili opravdu "správně", nemuseli by být pak na správném místě, ve správnou dobu, se správným člověkem a tomu podstrkovat tu správnou sumu peněz.
Karin Kuchtová







Mezi běženci byly i děti
Korytná (Kk) - V katastru obce Korytná v místech zvaných Hluboček bylo ve čtvrtek 25. listopadu ve večerních hodinách zadrženo třicet běženců s mladým, teprve devatenáctiletým převáděčem cizí státní příslušnosti. "Ve skupině běženců, kteří pocházeli z Afghánistánu, Srí Lanky, Indie, Pákistánu, Iráku a Bangladéše, bylo i pět dětí od jednoho do osmi let," upřesnil tiskový mluvčí policie Jaroslav Krejčíř. Vyšetřovatel sdělil převáděči obvinění z trestného činu nedovoleného překročení státní hranice a podal návrh na jeho vzetí do vazby. Jelikož se běženci dopustili přestupku, byla jim uložena bloková pokuta a byli předáni oddělení cizinecké policie v Březové k dalšímu opatření. To by se mělo týkat jejich dalšího pobytu na našem území. Pokud požádají o azyl, budou po jeho udělení umístěni do některých z azylových domů. Ve většině případů však čeká běžence vyhoštění na území Slovenské republiky, kde se ale po určité době pokusí státní hranici překročit znovu. Jak vyplynulo z vyjádření nejen policistů, ale i samotných soudců, již následně případy převáděčů a běženců řeší, situace je neutěšená především v tom, že ačkoliv naše policie běžence vyhostí na území Slovenské republiky, tamní policisté totéž neudělají a k maďarským hranicím běžence nedopraví. Uprchlíkům pak tudíž nezbude nic jiného, než se o překročení hranice pokusit znovu.







Je to nekonečný příběh, tvrdí obyvatelé sídliště Mojmír
Uh. Hradiště (Kk) - "Je to nekonečný příběh. Jedno ráno přijedou stroje, provrtají chodník, silnici před domy a zaměstnanci SVAKu spravují kanalizaci. Potom vše zahrabou s tím, že je to v pořádku, a začnou vrtat znovu, jenže o dva dny později a dva metry dál. Přitom není vidět žádný pořádný výsledek! Už několikrát nám vnikla špatnou kanalizací voda s výkaly do sklepů. Dovedete si představit tu hrůzu, když jsme vytahovali uskladněné brambory a vůbec své věci doslova z hoven?!" zní nářky obyvatel sídliště Mojmír v Uherském Hradišti. Jak to tedy vůbec s kanalizací v této oblasti vypadá, jsme se zeptali Lubomíra Trachtulce, ředitele Slováckých vodáren a kanalizací: "Kanalizace na sídlišti Mojmír byla vybudována v 50. letech. Celkem je zde položeno více než 3,5 km betonového potrubí o průměru 300 - 1000 mm. Problém však nastal už při výstavbě této kanalizace, kdy nebyla dodržena projektová niveleta a sklon. Odpadní vody proto odtékají nedostatečně, zdržují se v˙potrubí a tím dochází ke korozi betonových stěn.
Z toho důvodu připravuje naše společnost rozsáhlou rekonstrukci kanalizace v˙této oblasti, která proběhne v letech 2001 - 2002." Vedení SVAKu předpokládá, že investiční náklady na celkovou opravu kanalizace dosáhnou dvaceti milionů korun. V současné době jsou řešeny problémy kanalizace pouze dílčími opravami lokálních poruch. V nejbližší době by také měla být dokončena oprava na ul. Revoluční v˙délce 65 m a propojení stok ul. P. Holého a Husova.







Skončilo setkání TSTTT 99
Uh. Hradiště (red) - Tradiční setkání ekologů, zástupců státní správy, filmařů, fotografů a veřejnosti pod názvem Týká se to také tebe skončilo včera 28. listopadu v Uherském Hradišti. Náplní setkání TSTTT byly besedy, semináře, přednášky, filmová soutěž, fotosoutěž a soutěž dětské kresby na ekologické téma. K sérii seminářů se připojila i Škola vesnice v Modré se spolkem pro obnovu venkova, jež osvětlila problematiku mikroregionů a životního prostředí, nechyběly ani přednášky o ekologickém zemědělství a ochraně přírody a krajiny po pádu železné opony.







www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund