Číslo: 22
31.05.1999
Článků: 59

Titulní
Uherskohradišťsko
Brodský
Kultura
Z
Pro
Humor
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000


DOBRÝ DEN SLOVÁCKO


Od září bude otevřena Hudební škola Yamaha
Ptáme se za vás
Moje (ne)zkušenost
Jak dlouho se budeme chlubit nevzhledným nádražím?
Jeřáb oskeruše je tradičním zdrojem ovoce pro pálenku
Nad novým jízdním řádem Českých drah





Od září bude otevřena Hudební škola Yamaha
Uh. Hradiště - V novém školním roce najdou batolata, školáci, mládež i dospělí ze sídliště Východ v Uherském Hradišti, a nejen odtud, nové možnosti pro atraktivní využití volného času. Od 1. září se změní jedna z učeben Základní školy Východ v tvůrčí dílnu, v níž se bude v mnoha aktivitách naplňovat Komenského geniální myšlenka škola hrou. V Uherském Hradišti zahájí svoji činnost Hudební škola Yamaha.
Propracovaná forma skupinového vyučování, moderní učební materiály a software ve formě disket, CD i kazet a esteticky zdařilé řešení interiéru učebny jsou faktory, které eliminují stres i nátlak na výkon, podílí se na příjemném pocitu žáků, zahánějí nejistotu a obavy z maximálního výkonu, tedy časté průvodní jevy běžného vyučování. Jinými slovy v Yamaze je každé dítě králem. Nejde o lacinou propagaci, ale o skutečnost, kterou mohou dosvědčit v téměř 40 hudebních školách Yamaha v celé ČR tisíce spokojených adeptů, kteří se učí hrát na keyboard, kytaru, zobcovou flétnu (sopránová současně s altovou!) nebo do kouzelného světa hudby teprve nahlížejí. Yamaha pracuje se začátečníky i pokročilými, talenty i průměrně nadanými, předškoláky i dospělými. Originální program pro nejmenší s maminkami První krůčky k hudbě počítá již s 18 měsíčními batolaty!
Slogan Hudební školy Yamaha Učení je radost se stává skutečností, Ty, kteří mají možnost se v hudební škole bavit (v tomto případě je to opravdu vhodnější výraz než učit se), sbližuje láska k hudbě a sympatie k systému Yamahy jako ideální příležitost zábavnou formou tento vztah naplnit. Příjemné pro všechny je jistě i to, že odpadá nutnost dojíždění za hudebním vzděláváním. Splnění přání naučit se hrát na hudební nástroj je na dosah ruky. Každý se může přesvědčit, že více než čtyřicetileté zkušenosti hudebního školství Yamaha v Evropě nesou své ovoce a umožní všem od 1,5 do 99 let najít vhodnou formu hudební seberealizace s možností zvolit moderní hudební vzdělání směřující k výkonnosti nebo jako formu trávení volného času.
Zájemce ocení široký repertoár od klasické hudby až po aktuální novinky hudby populární, nahrávky doprovodů skladeb na CD zvyšující motivaci ke hře pro vlastní potěšení, zajímavá vyučovací témata kromě tradičních (sluchová výchova, harmonizace a aranžování, improvizace a tvorba vlastní hudby), výhodné získání hudebního nástroje s výraznou slevou.
A. Jeřábek







Ptáme se za vás
Dozvěděl jsem se, že na zimním stadionu v Uh. Brodě probíhají nějaké rekonstrukce. Rád bych věděl, o co se jedná.
Čtenář S.K. z Uh. Brodu
Na brodském zimním stadionu probíhá rekonstrukce ledové plochy, což znamená, že se dělá výměna trubek chladicího systému. Bude zde také nová betonová plocha a instalovány budou i nové mantinely, řekl nám jednatel společnosti Hokej Uh. Brod, s.r.o, Vladislav Heča. Otevření zimního stadionu by mělo být tak jako každý rok v měsíci září.







Moje (ne)zkušenost
Běžný život s sebou přináší příjemné i trpké chvíle. Možná právě tím, že o nich napíšete do naší rubriky Moje (ne)zkušenost, pomůžete tak ostatním čtenářům, kteří zažili, nebo mohou zažít něco podobné
Předplatné se mi vyplatilo
Jelikož jsem předplatitelkou novin Dobrý den, Slovácko, jsem i vlastníkem karty, která mne opravňuje k nákupu s 5% slevou ve vybraných prodejnách. Nad výhodou této karty jsem nikdy nějak zvlášť nepřemýšlela, až do chvíle, kdy jsem se rozhodla, že udělám svým vnukům radost a koupím jim nová kola. Má známá, která tuto kartu již několikrát s úspěchem použila, mě upozornila na to, abych kola koupila z prodejny Juvacyklo v Uh. Hradišti, kde mi bude díky této kartě poskytnuta sleva 5%. Když jsem v prodejně Juvacyklo pak při placení ukázala slevovou kartu předplatitele Dobrého dne, byla jsem skutečně mile překvapena. Ono to opravdu funguje! Díky předplatnému mám nyní nejen pravidelně v pondělí doma Dobrý den, Slovácko, ale také jsem na nákupu dvou kol ušetřila z celkové ceny 15 000 neskutečných 750 korun. Proto jsem se také rozhodla Vám napsat a poděkovat nejen za dobrý nápad se slevovými kartami, ale také vřele všem čtenářům doporučit předplatné Dobrého dne.
Marie Novotná

Super výlet
Také Vám domů chodí neustálé nabídky na levné zájezdy s˙přednáškou a obědem zdarma? Coby důchodce jsem se nechal zlákat a vyrazil si z˙kopýtka. Přednáška se týkala hrnců Gar systém. Dealer nás nejprve důsledně varoval před nákupem levných hrnců z˙Polska, které sice vypadají na první pohled stejně, ale obsahují ve svém dně hliníkovou vložku. Vysvětlil nám, že mimo jiné tyto levné hrnce si -na rozdíl od těch jeho hrnců- nepodrží teplo a dají-li se na sebe, jídlo se v˙nich tudíž nedovaří. Pod tíhou psychologicky zdatně vedené propagandy rozhodl jsem se objednat set nádobí v˙ceně téměř 20.000,- korun. Zároveň byla od nás zájemců vybrána záloha 500,- Kč.
Přesně týden po zájezdu přijel můj vytoužený set ke mně domů. Samozřejmě jsem se ihned musel pochlubit svému synovi a teprve on mne upozornil na skutečnost, že tyto hrnce (stejně jako ty levné polské) obsahují ve svém dně hliníkovou vložku. Bác! Celou noc jsem díky tomu nespal a na druhý den jsem volal dotyčnou firmu. Hovořil jsem s˙velmi ochotnou paní, která se mne velmi nenuceně ptala, zda se skutečně domnívám, že je to důvod ke˙vrácení zboží. Nakonec mne stejně ochotně vyzvala, abych jim vše dodal písemně, že se k˙tomu nějak vyjádříme. S˙ohledem na svůj věk, který je v˙silném rozporu s˙mým důchodem, nehodlám již nic ponechat ochotě této firmy. Kontaktoval jsem právníka a informoval se na ő 45 obchodního zákoníka s˙nadpisem Klamavá reklama.
Ze své vlastní (ne)zkušenosti tedy radím všem, kteří chodí nebo jezdí na podobné přednášky o hrncích, dekách či jiných hloupostech, aby předem vystudovali alespoň 3 roky na právnické fakultě (právo kupujícího versus povinnosti prodávajícího), potom přinejmenším 3 roky na lékařské fakultě(skutečný zdravotní význam zdravotních produktů), dále nejméně 3 roky psychologické fakulty a na závěr jim radím, aby nejméně, přinejmenším a alespoň další 3 roky přemýšleli o tom, zda na tuto přednášku vůbec půjdou.
HK



Letní tábor
Využijte posledních několika míst a přihlaste své děti na letní tábor s Dobrým dnem, Slovácko, který se bude konat v krásném prostředí rekreačního střediska Jelenovská u Valašských Klobouk v době od 1. do 15. července 1999. Bližší informace Vám rádi poskytneme v redakci. Tel.: 0632/ 540 777.







Jak dlouho se budeme chlubit nevzhledným nádražím?
Když jsem jel okolo, srdce mě bolelo
Uh. Hradiště - Text naší známé písně napadne nejednoho cestujícího, který projíždí vlakem přes Uherské Hradiště. Centrum Slovácka se za posledních deset let změnilo k nepoznání. Ze starých pohlednic na vás dýchne atmosféra poklidu malého města monarchie na přelomu století a čtyři desítky let trvající šeď velkolepého budování komunismu, dnes se Uherské Hradiště představuje jako malebné město se zrekonstruovanými domy v centru a mnoha noblesními zákoutími, kde na vás dýchá více než 750 letá historie královského města.
Přitom ne všechno je v úplném pořádku. Návštěvníky okresního města, kteří k nám přijíždějí vlakem, nejprve přivítá oprýskaný železniční most přes Moravu, potom se pokochají pohledem na ruinu bytového domu při vjezdu do stanice a nakonec skončí na omšelé, kdysi velmi pěkně upravené železniční stanici. Stav budovy je opravdu nedůstojný, kritika stíhá kritiku, ale ze strany Českých drah se již mnoho let neděje takřka vůbec nic.
Na kritický článek v železničním tisku odpověděl Ing. Gabriel Jursa, vrchní přednosta Správy dopravní cesty se sídlem v Přerově, pod kterou nádraží v Uherském Hradišti spadá. Vzhledem k stáří a technickému stavu výpravní budovy žst. Uherské Hradiště bylo již v roce 1996 rozhodnuto o celkové rekonstrukci objektu včetně plynofikace. V témže roce byla vypracována projektová dokumentace. Současně jsme také požádali o stavební povolení, které Drážní úřad v Olomouci vydal 10. června 1996. Stavební práce jsme chtěli zahájit již v roce 1997, popř. v roce 1998, což se nepodařilo pro nedostatek finančních prostředků. Rekonstrukci výpravní budovy však soustavně sledujeme jako jednu z nejvyšších priorit, neboť jsme přesvědčeni o její nezbytnosti. To byl také důvod, proč jsme požádali o prodloužení platnosti stavebního povolení, které v současnosti platí do 30. prosince 2001, sdělil Ing. Gabriel Jursa.
Milan Kubíček







Jeřáb oskeruše je tradičním zdrojem ovoce pro pálenku
Kunovice (fal) - Výzkumný ústav lesního hospodářství a myslivosti v Kunovicích v poslední době zaznamenal velký zájem ovocnářů o jeřáb oskeruši.
V podvědomí veřejnosti je stále fakt, že se jedná o tradiční dřevinu, jejíž plody se od pradávna užívaly k pálení, uvedla pro DDS vedoucí oddělení šlechtění Výzkumné stanice Kunovice Luďka Čížková.
U nás se ale sazenice jeřábu oskeruše pěstují zejména pro Lesy České republiky. Jedná se totiž o ohrožený druh, který se v minulosti jen těžil a přitom nebyl zpět do přírody vysazován. Ani v současnosti žádná lesní školka sazenice oskeruše nepěstuje. Mezi ohrožené druhy dřevin však patří hrušeň planá nebo jabloň lesní, přestože jde o doplňkové druhy, které nejsou po stránce produkce nějakou významnou složkou lesních porostů. V ovocnářství je zájem o odnože pro roubování těchto druhů při hledání nového směru šlěchtění nebo pro výhodnější vlastnosti a jejich zdravý základ, vysvětlila Čížková.
Proto se pracovníci Výzkumné stanice v Kunovicích snaží provést co nejlepší inventarizaci v lesních porostech tak, aby získali evidenci doposud stojících nejkvalitnějších stromů. Abychom se ale pojistili proti úplnému zmizení ohrožených druhů, tak už dnes zakládáme klonové archivy. Zbytky původního zastoupení shromažďujeme formou přemnožení do semenného sadu, který je zdrojem reprodukčního materiálu pro zpětné navrácení do leních porostů, objasňuje Čížková.
Záchrana již výše zmíněných ohrožených dřevin však není jedinou činností výzkumné stanice.
Hlavní náplní práce je především údržba klonových archivů listnatých dřevin a výsadba jejich nových částí. Pro úpravu vodních břehů se zde připravuje reprodukční materiál v podobě řízků vrb a topolů, které v letošním roce putovaly až do západních Čech, a také se zde připravuje osivo z osiky pro zalesňování v imisních oblastech.
Byli bychom rádi, kdyby se zachovalo to, co v současné době ještě v lesních porostech zůstalo. Aby vůbec zůstal nějaký genetický základ pro další množení a opětovné rozšiřování. To je pro nás prvořadá záležitost, dodává Čížková.







Nad novým jízdním řádem Českých drah
Region (Miki) - Od nového jízdního řádu Českých drah, který vstoupil v platnost 30. května 1999, cestující očekávají zlepšení dopravní obslužnosti v našem regionu a zkvalitnění osobní přepravy. K rozšíření nabídky osobních vlaků dochází zejména ve večerních hodinách a o víkendech. Železnice se více snaží přiblížit poptávce cestující veřejnosti a místním specifikám.
Na Slovácko opět pojede přímý rychlík Praha - Uherské Hradiště /příj. 11.38 h/ - Uherský Brod - Luhačovice, ve směru na Prahu pojedou přímo z Uh. Brodu a Uh. Hradiště dva rychlíky každý den, v neděli pojede navíc rychlík Veselí nad Moravou - Přerov - Praha hl. nádr. Méně času ve vlaku stráví cestující při použití ranního rychlíku Břeclav - Staré Město /odj. 4.38 h/ - Praha, který nyní přijíždí do hlavního města již v 8.53 h. Vlak Šohaj se nyní skládá ze dvou křídel. Expresní část jede ze Zlína, v Přerově se spojí souprava od Břeclavi se soupravou od Zlína a společně pokračují do Prahy s menším počtem zastavení. Expresní vlaky jsou nyní složeny z modernizovaných vozů 1. a 2. třídy, ve vlacích nechybí restaurační vůz, neplatí se žádný příplatek /cestující jedou za obyčejné jízdné/.
V ranních hodinách odjíždí ze Starého Města četné rychlíky a spěšné vlaky ve směru na Břeclav, Bratislavu, Přerov, Olomouc a Bohumín. U pětice dálkových vlaků, které odjíždějí ze staroměstského nádraží v době od 6.28 do 9.00 hodin není adekvátní přípoj z Uherského Hradiště. Cestující jedoucí na delší vzdálenosti jsou nuceni vyčkávat od 19 do 43 minut, což mnohé z nich odradí již při prvním nahlédnutí do jízdního řádu a raději volí jiný druh přepravy.
Cestující jedoucí z Uh. Hradiště směrem na Uh. Brod a Bojkovice naopak uvítají zavedení nového osobního vlaku s odjezdem z Uh. Hradiště v 8.15 hodin v pracovní dny, kratší je doba přepravy ve směru Uh. Brod - Uh. Hradiště u ranních spojů, přičemž nejfrekventovanější spoje jsou vedeny přímo, bez přestupování v Kunovicích.







www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund