Problém s nehodovostí je stále aktuální. Jaká je situace v našem regionu a na vše, co s dopravními nehodami souvisí, jsme se zeptali Jaroslava Prchlíka, vedoucího Dopravního inspektorátu v Uherském Hradišti.
Má nehodovost v našem regionu stoupající tendenci?
"Pokud budu vycházet z přehledu za poslední tři roky, byl počet nehod v roce 1997 a 1998 přibližně vyrovnaný. Výraznější nárůst jsme ale zaznamenali v porovnání roku 1998 a 1999, kdy došlo k 2 241 nehodám, což je o 92 nehod více. Jiná situace je u následků nehod. Ačkoliv je počet usmrcených osob zhruba vyrovnaný, počet těžce zraněných klesá. V roce 1997 - 92 těžce zraněných, v roce 1998 - 88 a v roce 1999 - 85 těžce zraněných. Dá se tedy zkonstatovat, že ačkoliv nehodovost stoupá, počet zraněných má klesající tendenci."
Jaká je situace v letošním roce?
"V letošním roce nehodovost opět narůstá a za měsíc leden jsme zaznamenali v porovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst o 42 dopravních nehod. Pokud se nezmění podmínky (úprava zákonů, případně
se nezvýší úroveň silniční sítě v našem okrese), dá se očekávat, že bude mít nehodovost stále vzrůstající tendenci."
Co je nejčastějšími příčinami dopravních nehod?
"Příčiny jsou každoročně jedny a tytéž. Na prvním místě je nesprávný způsob jízdy, následuje nepřiměřená rychlost a nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky. Na třetím místě je nedání přednosti v jízdě, což se projevuje především při přejíždění jízdních pruhů v Uherském Hradišti a nesprávné předjíždění."
Má na příčiny nehod vliv obměna vozového parku nebo nezkušenost čerstvých řidičů?
"Nesprávný způsob jízdy by se dal odvodit od narůstajícího počtu osobních vozidel. V celé republice se také obměnuje vozový park, starší vozidla ustupují, věk vozidel je mladší. Tato skutečnost má samozřejmě vliv na rychlost. Vozidla jsou rychlejší, mají větší výkony, a pokud jsou řidiči nezkušení, více riskují a jsou bezohlednější. Je nutné podotknout také to, že v dnešní době jsou rychlá vozidla snáze přístupná i mladším věkovým kategoriím, což ovšem souvisí s řidičskou praxí. Krátká praxe má vliv na kázeň řidičů. Ti pak často přeceňují svoje schopnosti a způsobují dopravní nehody."
Myslíte, že je příprava nových řidičů dostatečná?
"Nedá se zobecnit, že by noví řidiči způsobovali více nehod než ostatní. Je to individuální. Základ je ale vždy autoškola. Pokud v autoškolách dbají na dodržování procesu výuky v souladu s předpisy, tak jsou noví řidiči připraveni dobře. Z našich zkušeností při závěrečných zkouškách však sledujeme, že řadě uchazečů o řidičské oprávnění nestačí praktické jízdy. Bylo by proto vhodné, aby pro praktickou jízdu v silničním provozu bylo vyhrazeno více hodin."
Jaká je podle Vás úroveň autoškol v našem regionu?
"Úroveň autoškol je značně rozdílná. Existuje spousta autoškol, které majitelé provozují pouze proto, že je to jistý zdroj jejich příjmů. Naopak jsou autoškoly, které vyučují poctivě a zodpovědně, což se projeví při zkouškách. Jejich žáci mají dobré znalosti. Samozřejmě je úroveň té, které autoškoly znát i v počtu lidí, kteří u zkoušek neuspějí."
Poradil byste tedy uchazečům, jak nalézt kvalitní autoškolu?
"Jedinou možností, jak získat informace o dané autoškole je ptát se ve svém okolí. Zjistit si u svých kamarádů a známých, kde dělali autoškolu, jak k nim bylo přistupováno a jak dotyční uspěli."
Karin Kuchtová