Číslo: 4

Klimakterium bez potíží můžete prožít díky SARAPISU
O abecedách

Blahopřejeme 100. výročí

"Moje maminka se dožila sto tří let," říká oslavenkyně. - Foto: DDS - Pavel Paška
Marie Hrdlíková v tomto týdnu oslaví své již sté narozeniny. 28. ledna jí také popřejí zástupci města Uherského Hradiště. Ke gratulantům jsme se připojili i my a zárověň ji trochu vyzpovídali.

Jaké bylo Vaše dětství a mládí?
Narodila jsem se 29. ledna 1899 ve Vyškově. Měla jsem ještě dva mladší bratry. Starší se vyučil knihařem a mladší instalatérem. Můj otec byl tkadlec, a proto jsme ve světnici měli stav. Bylo mi asi osm nebo deset let, když jsem už musela otci při práci pomáhat. Pokud bylo práce moc, často se stávalo, že jsem ani nešla do školy. Soukala jsem nitě, aby měl otec co tkát. Náš jídelníček byl tehdy velmi chudobný, pamatuji si, že k večeři jsme mívali jen kafe a chleba. Když mi bylo patnáct let, šla jsem do služby na statek. Tam jsem se měla dobře, i strava byla mnohem pestřejší. Ve službě jsem byla celých šest let. Život v této době nebyl jednoduchý. Nic nebylo k sehnání. V ulici byl jeden kvelb, tak se dříve říkalo obchodu, kde jsme na potraviny museli stávat fronty.

Jak to bylo poté, co jste odešla ze služby?
Ve svých jednadvaceti letech jsem se vdala. Manžel se jmenoval Jan, pocházel z Lidéřovic a byl ode mne starší o dva roky. Dětství neměl jednoduché. Rodiče mu totiž umřeli velmi brzy. Pocházel ze čtyř dětí a vyučil se kožešníkem. Po více než dvou letech jsme se dostali na Slovensko do Devínské Vsi u Bratislavy. V Devínské Vsi nás bylo třicet takových rodin. Manžel každé ráno odjížděl vlakem do Bratislavy, kde pracoval u vojenské správy. Někdy také po večerech hrával divadlo. V Devínské Vsi jsme měli pěkné bydlení - kuchyňku a světnici. Protože jsme měli dvě děti, byla jsem doma a starala jsem se o ně a o domácnost. Koupila jsem si starý šicí stroj a naučila jsem se na něm šít. Kromě toho, že jsem si šila oblečení na své děti, vyšívala jsem za kousek másla nebo trochu vajec cíchy , polštáře i ubrusy. Také paničkám jsem šila šaty na doma.

Jak a kdy jste se přestěhovali do Uherského Hradiště?
To přišel manželovi na Slovensko od Vojenské správy v Praze příkaz ke službě právě tu, v Hradišti, kde začal pracovat u silničářů. Ve Starém Městě žil jeho bratr, u kterého prozatímně bydlel. Pak jsme se přihlásili v Uherském Hradišti, no a od pětačtyřicátého roku tu bydlíme.

Od doby Vašeho přistěhování uplynulo již spoustu let. Co vás za tu dobu potkalo?
Podařilo se mi dobře vychovat své syny. Jsou velmi hodní a jsem ráda, že mi je Pán Bůh zachoval. Mého muže životem provázely zdravotní problémy. Měl ledvinové kameny a kvůli tomu ho dvakrát operovali. V osmasedmdesáti zemřel. Od svých osmdesáti let jsem se starala o svou maminku, která se dožila sto tří let. Byla velmi čiperná a také zdravá. Nikdy nebrala žádné léky. To já už musím brát léky na posilnění srdce. Také zrak už mi neslouží, v sedmadevadesáti letech jsem byla s jedním okem na operaci, stejně ale nemohu už ani číst a psát. Jsem už i také trochu nahluchlá. Na podzim loňského roku mě opustila síla a také zima mi vadila. Proto už jsem dva měsíce doma. Stáří je tady. Velmi ráda a často jsem chodila na procházky do parku. Teď už mě bolí nohy a ani ohýbat se nemohu. Přitom ještě před dvěma roky jsem chodila s košem prádla po schodech do sklepa, kde máme mandl. Nyní už jen odpočívám a nedělám nic. Mám ale hodné snachy, které mi velmi pomáhají. Okna mi umyjí, záclony vyperou, dělají všechny těžší práce.

Přes veškeré vaše zdravotní problémy vypadáte velice dobře. Jaký je Váš jídelníček?
Celý život jsme žili velmi střídmě. Vařit jsem se naučila až ve službě. Ale od osmdesáti mi obědy každý den vozí pečovatelská služba. Když nemám nic k večeři, uvařím si kmínovou polévku, kterou mám velmi ráda. Každou sobotu si upeču koláče, přestože mě to už trochu unavuje. Mám také ráda čaj s mlékem a kávu. Zrnkovou kávu jsem se naučila vařit až v padesáti letech. Do té doby jsem znala jen žitné kafe.

Na co nejraději vzpomínáte?
I když můj život nebyl zrovna jednoduchý, jsou všechny mé vzpomínky krásné.

Redakce DDS se připojuje ke všem gratulantům s přáním pevného zdraví.
text: Lenka Falešníková

Oznámení pro rodiče
Zápis do 1. ročníků ZŠ v Uherském Hradišti se uskuteční v pátek 5.2.1999 v době od 13.00 do 17.00 hodin na těchto školách:
ZŠ UNESCO - Komenského nám. č. 350 - v budově Měšťanské besedy na Hradební ulici
ZŠ Mojmír II - v budově školy
ZŠ nám. Míru - v budově školy
ZŠ Východ - Mařatice - v budově školy
ZŠ Jarošov - v budově školy
Masarykova škola - Mařatice - v budově školy
Od 15.30 do 17.00 hodin:
ZŠ Vésky - v budově školy
Vzhledem k vyhlášce Města Uh. Hradiště O stanovení spádových obvodů ZŠ platné od 5.11.1997 budou všechny děti zapsány na ZŠ, na kterou spádově patří, a to bez výjimky.
Prosíme rodiče, aby vzali s sebou k zápisu rodný list dítěte, svůj občanský průkaz, navštěvuje-li dítě mateřskou školu, též vyplněný dotazník (obdrží v MŠ). Podrobné informace a seznamy žáků budou vyvěšeny na dveřích příslušných škol.

Dítě a drogy
Nedá se jednoznačně určit správný okamžik, kdy je nejvhodnější s protidrogovou prevencí začít.
Je správné zatěžovat dítě - mládež zodpovědností přiměřenou jejich věku. Míra zodpovědnosti, a tedy i vědomí vlastní ceny se musí postupně a úměrně zvyšovat. Cit pro volbu správné míry zodpovědnosti je u rodičů velmi důležitý. Přílišné pečování a ochranitelství je jedním z rizikových faktorů v oblasti příčin vzniku závislosti na drogách. Další prevencí je podpora dětských zájmů a aktivit ve volném čase. Je třeba podporovat jakoukoli známku talentu.
S rozhovorem o drogách, jako o něčem, co nelze odstranit, ale čemu by se dalo vyhnout, by se mělo začínat ve věku, kdy se dá předpokládat pochopení dané tématiky.
Ad Meer

Policejní týdeník
Napadl svoji matku a strýce
Kunovice - V neděli 17. ledna v ranních hodinách napadl slovně i fyzicky 19letý mladík svoji 38letou matku. Ohrožoval ji nožem, kterým ji také poranil na obličeji, a vyhrožoval jí zabitím. Obdobným způsobem napadl svého 33letého strýce. Vyšetřovatel mu sdělil obvinění z trestného činu násilí proti skupině obyvatel a jednotlivci a ublížení na zdraví. Obviněný byl umístěn v cele na Policii ČR v Uh. Hradišti. Napadená žena dala souhlas k trestnímu stíhání svého syna a ten byl následně okresním soudem vzat do vazby.

Muž zemřel na zastávce MHD
Uh. Hradiště - Na zastávce městské hromadné dopravy na autobusovém nádraží v Uh. Hradišti zemřel 18. ledna ráno 31letý muž. Prodavačka ze stánku PNS oznámila na policii, že si v jejím stánku kolem 5. hodiny zakoupil noviny muž, který si stěžoval, že měl celou noc velké bolesti břicha. Když pak vyšel ze stánku, svalil se na zem a nejevil známky života. Po příjezdu hlídky byla již na místě i rychlá záchranná služba a snažila se muže oživit. Po marné snaze konstatoval lékař smrt z důvodu selhání jater s následným udušením bez cizího zavinění.

Městská policie zabránila krádeži
Uh. Hradiště - Hlídka městské policie přistihla 18. ledna v ranních hodinách 38letého pachatele z okresu Zlín, který odcizil před Základní školou Unesco uzamčené pánské horské jízdní kolo. Když se ho snažil naložit do svého osobního vozidla, zabránila mu v tom hlídka městské policie. Hodnota odcizeného kola činila podle majitele 3000 Kč.

Zničená fasáda
Uh. Hradiště - Státní okresní archiv v Uh. Hradišti zdobí od 19. ledna různé nápisy o výšce 60 cm. O zničenou fasádu se postaral dosud neznámý pachatel, který svým jednáním způsobil škodu na budově ve výši 5000 Kč.

Dopravní nehoda dvou Felicií
Podolí - V úterý 19. ledna v 6.45 hodin došlo na silnici za obcí Podolí k dopravní nehodě, kterou způsobil 33letý řidič osobního automobilu Škoda Felicia ze Slovenska. Ten při jízdě ve směru od Uh. Brodu do Uh. Hradiště předjížděl v nepřehledném úseku osobní vozidlo. Došlo k čelnímu střetu s protijedoucí Škodou Felicia, kterou řídil 18letý muž z Uh. Hradiště. Při dopravní nehodě utrpěl řidič ze Slovenska zlomeninu levého kyčle, jeho 36letý spolujezdec a stejně tak i řidič z Uh. Hradiště otřes mozku a pohmožděniny. Celková škoda na vozidlech činí 200 tisíc korun.

Baťův kanál bez světla
Staré Město - O elektrický rozvaděč veřejného osvětlení se obohatil neznámý pachatel, který jej odcizil v době od 19. do 20. ledna ze sloupu mezi lávkami pro pěší přes Baťův kanál a řeku Moravu mezi St. Městem a Uh. Hradištěm. Městskému úřadu St. Město tak způsobil škodu ve výši 5000 Kč.

Všechno o zelenině
Český zahrádkářský svaz, územní rada Uh. Hradiště zve všechny pěstitele na přednášku, která se koná v neděli 31. ledna 1999 v 8.30 hodin v zasedací místnosti, Palackého nám. 293 (první poschodí, dveře č. 15). Přednášet bude odborník ze Zelinářské unie o nových poznatcích v pěstování zeleniny, výběru odrůd, o chorobách a škůdcích a ochraně proti nim. Součástí bude i výměna zkušeností a odpovědi na dotazy. Zveme všechny zájemce.

Zápis do speciálních škol
Zvláštní škola v Uh. Hradišti, Palackého nám. a Speciální škola pro žáky s více vadami v Uh. Hradišti, Šafaříkova 961 oznamují, že dne 4. února 1999 od 13.30 do 15.00 hodin bude probíhat na zmíněných školách Den otevřených dveří a zápis dětí pro školní rok 1999/2000.
Zájemci si mohou prohlédnout prostory školy a výstavku prací žáků. Ve speciální škole bude připravena výstavka speciálních a kompenzačních pomůcek pro handicapované děti.
Srdečně Vás zvou ředitelství obou škol.

Oznámení
Oznamujeme všem příznivcům a členům Unie svobody, že se 28. 1. 1999 v 18 h v zasedací síni na Palackého náměstí 293 v Uh. Hradišti uskuteční okresní shromáždění Unie svobody.

Klimakterium bez potíží můžete prožít díky SARAPISU
Pokud Vás trápí klimakterické nebo i jiné gynekologické potíže a nechcete nebo nemůžete podstoupit hormonální léčbu, v tom případě je tu pro Vás SARAPIS! Sarapis je přírodní produkt obsahující květní pyl, fermentovaný pyl, želé Royale lyofilizované v poměru 3:1, koenzym Q 10, Beta karoten, vitamín C, vitamín E, selen, železo, sojový olej, želatinu, glycerin, lecitin aj. Přestože se Sarapis dováží na český trh jen několik měsíců, našel si již mnoho spokojených zákazníků. Vynikajících výsledků bylo dosaženo při léčbě návalů horkosti, pocení, neschopnosti udržet moč, závratí, poruchy koncentrace, únavy, dýchacích potíží, poruch spánku, bušení srdce, bolestí hlavy, migrén, depresí, bolestí kloubů a páteře. Sarapis se prodává ve dvou baleních, která obsahují 30 nebo 60 kapslí a jejichž cena se pohybuje kolem 230 Kč za menší balení a 430 Kč za větší balení.
Červené víno v kapslích bez alkoholu - CLARET
Jistě jste již slyšeli o léčebných účincích červeného vína. Polyfenoly obsažené v červeném víně působí proti srdečnímu infarktu a neurovegetativním onemocněním. Onemocnění koronárních artérií a infarkt myokardu je na prvním místě v příčinách úmrtí u žen ve věku nad 50 let. Jiná situace je ve Francii. Francouzi jsou známi nezdravou tučnou stravou, ponocováním a vysokou spotřebou cigaret a alkoholu. Odborníci si léta lámali hlavu nad tím, jak je možné, že navzdory nezdravému životnímu stylu a nezdravým stravovacím návykům právě oni mají o 50% nižší výskyt kardiovaskulárních chorob a dožívají se vyššího věku než průměrná evropská populace. Zjistilo se, že v červeném víně jsou látky s antioxidačními účinky, látky s dramatickou schopností neutralizovat účinky volných radikálů.
Vědcům se podařilo tyto přírodní látky izolovat a zjistit, že jde o polyfenoly, což je společný pojem pro třísloviny (pigmenty a taniny). Třísloviny způsobují rozšíření cév, a tím umožňují lepší cirkulaci krve a zásobování srdečního svalstva. Navíc červené víno snižuje množství nežádoucího LDL - cholesterolu. Mezitím se také prokázalo, že červené antioxidanty (mohou na sebe vázat nebezpečné volné radikály a neutralizovat je). Polyfenoly jsou v boji proti nebezpečným krevním sraženinám podle výsledků výzkumu nejspíše účinnější než aspirin. Četné studie, především statistická vyhodnocení 13000 osobních údajů, které provedlo Dánské epidemiologické centrum v Kodani, ukazují, že ženy a muži, kteří s mírou, ale pravidelně pijí červené víno, mají riziko srdečního infarktu nebo mrtvice až o 50% nižší. Dne 7.1.1999 uvedl britský časopis New Scientist zprávu vědců z Milánské univerzity, že víno dokáže až 7x regenerovat mozkové buňky. Konzumace vína má však i své neblahé účinky, např. na funkci jater.
Proto byl vyvinut přípravek Claret - kapsle, který je vyroben z červeného vína a je dodatečně zbaven vody a alkoholu. Claret se prodává v lékárnách a prodejnách zdravé výživy a jeho cena se pohybuje kolem 245 Kč za balení obsahující 30 kapslí. Pokud by ve Vašem okolí nebyl Sarapis nebo Claret k dostání, nebo byste chtěli získat podrobnější informace, můžete se obrátit na Centrum života a zdraví, poštovní schránka 30, Vrbno pod Pradědem 793 26, tel., záznamník, fax - 0646/751071, 0646/751214.

O abecedách
Abychom se mohli domluvit, potřebujeme nejen řeč, ale i písmo. A v prvé řadě se musíme naučit abecedu.
Tak hned v první třídě jsme se učili latinku. Potom začala válka, museli jsme se učit němčinu a také německy psát. Tehdy se ještě psalo kurentem neboli švabachem. Později i Němci přešli na latinku. Po válce jsme se učili zase rusky, takže jsme se museli cvičit v azbuce. Ve škole jsme si psávali psaníčka morseovkou, to bylo velice v módě, aby psaníčko zachycené učitelem bylo bezpečnější. Kvůli velkému utajení jsme psávali i řeckou abecedou. No a v obchodním školství jsme museli znát těsnopis.
Takže vidíte, kolik jsme za život stihli druhů písma. A co ještě ti, co se učí čínsky, japonsky, arabsky, hebrejsky apod.? Byl by těch abeced úctyhodný počet!