Absolvoval Střední průmyslovou školu v˙Uh. Hradišti. Jak už napovídá, jeho zaměření bylo orientováno na strojařinu. Začínal v˙Letu Kunovice a po jedenácti letech přijal nabídku SPŠ. Jedna z˙podmínek přijetí na SPŠ bylo absolvovat pedagogické minimum pro výuku dílenské praxe na středních odborných školách a učilištích. Po čtyřletém působení na SPŠ následně pracoval jako instruktor svařování ve svářečské škole ve St. Městě. Na VÚT v˙Brně absolvoval specializační kurz svářečských technologů (jeden z˙prvních s˙možností získání evropského diplomu svářečského dozoru). K˙jeho zálibám patří v˙zimě lyžování, v˙létě turistika a lenošení u vody, která nemusí být jenom sladká. A protože má dvě dcery a času v˙poslední době málo, tak na další záliby už moc prostoru nezbývá. Představujeme Vám Jaroslava INDRU, vedoucího Soukromé svářečské školy v˙Uh. Hradišti.
Svářečská škola. Znamená to snad, že se na Vás mohou obracet rodiče žáků devátých tříd?
"Nebývá zvykem, aby rodiče žáků devátých tříd navštěvovali svářečské školy, ale u nás tato možnost existuje. Protože se nacházíme v˙nových prostorách dílen SOU na Mojmíře, přece jenom k˙nám rodiče zavítají, a to v˙souvislosti se dny otevřených dveří, které učiliště pořádá v˙rámci prezentace školy a náboru budoucích žáků školy. Více než rodiče k˙nám chodí žáci základních škol se svými učiteli, aby viděli chod dílen a práci budoucích zámečníků, automechaniků, leteckých mechaniků nebo klempířů a pochopitelně navštěvují i svařovny, kde tito učni, ale i řemeslníci ze soukromých firem, malí živnostníci, ale i lidé, kteří se rekvalifikují přes úřad práce, právě provádí kurzy na různé metody svařování. Je pro ně kolikrát zvláštní vidět sedmnáctiletého kluka z˙učiliště, který si dělá základní kurz a vedle něho zkušeného svářeče v˙letech jeho tatínka, který se třeba připravuje na úřední periodické přezkoušení. Já tyto kombinace v˙kurzech ovšem považuji za velmi vhodné, neboť diskuze, které často vznikají při výuce, je obohacují i o zkušenosti ze svářečské praxe těchto starších kolegů. A že to jsou rady kolikrát k˙nezaplacení, tak o tom není v˙dnešní době, kdy často slýcháváme - za kolik -, ani pochyb.
Podnikáte v˙tomto oboru jako jediný v˙širokém dalekém okolí. To se jistě "topíte v˙penězích."
Vaše poslední věta mně připomněla, že bych už neměl odkládat koupi nové, větší vany, nejlépe s˙vířivkou (aby nevznikla takzvaná peněžní sedlina), neboť ta stávající opravdu na všechny ty peníze nestačí. Ale teď už zase trochu vážně. Tak tedy v˙první řadě - nepodnikám v˙tomto oboru sám. V˙okrese Uherské Hradiště jsou dnes už tři svářečské školy. Ta první (s˙nejdelší tradicí) v˙Uherské Brodě, druhá ve Starém Městě, do roku 1994 známá jako "škola Strojní traktorové stanice" a ta třetí, naše, je nejmladší a je vlastně první svářečskou školou na území města Uherské Hradiště. V˙areálu výše zmiňovaného SOU Mojmír (dříve známý pod názvem "leťácký internát u železňáku") máme pronajaté prostory dílen. A co se týče dotazu na topení v˙penězích, řadíme se k˙malému procentu škol, které vznikly po revoluci jako školy úplně nové. Začínali jsme pouze s˙úsporami, úvěrem a myšlenkou, že firmy a svářeči si vyberou tu školu, která jim bude bližší a ve které se budou cítit dobře. Chceme být školou moderní, která jde s˙dobou a která je schopna s˙předstihem reagovat na požadavky trhu - tedy firem, respektive svářečů. K˙tomu potřebujete peníze, které musíte reinvestovat do prostor , nových technologií -svářeček i nových učebních materiálů. Chceme, aby naši svářeči měli pověst nejen dobrých praktiků, ale i teoreticky vybavených pracovníků. Peníze investujeme také do sebevzdělávání, různých školení a seminářů, neboť vstup do EU se blíží, a to množství nových norem a předpisů, které se na nás valí, my musíme absorbovat, ať se nám to líbí nebo ne. (Samozřejmě jenom ti, kteří chtějí podnikat i po vstupu do EU)."
Co Vás tedy přivedlo na myšlenku založit si právě svářečskou školu?
"Těch myšlenek bylo pochopitelně víc. Začal jsem si opět pohrávat s˙myšlenkou vrátit se do školství, ale jak už to obyčejně bývá, objevila se nečekaná náhoda. V˙mém případě to byl manželkou náhodně objevený inzerát v˙regionálním tisku, že SOU v˙Uh.Hradišti hledá do zaměstnaneckého poměru instruktora svařování a svářečského technologa. Kuriózně nechtěně a nevědomky mě postrčil v rozhodování i můj bývalý kolega a bylo rozhodnuto. Ze zaměstnaneckého poměru se stal obchodní vztah a tím i vznik vlastní soukromé svářečské školy. A myšlenka vytvoření kulturního zázemí pro svářeče, ve špičkovém prostředí s˙dokonalou hygienou práce a vytvořením tolik potřebné pohody při vzdělávání byla na světě. Jistě mi to potvrdí celá řada základních svářečů včetně úředních nebo chcete-li státních, kteří naší školou prošli. Někteří z nich využili i zdejšího stravování a ubytování v˙areálu školy. Přicházejí k˙nám i vedoucí pracovníci velkých firem, kteří si nejdříve všechno prohlédnou. Když vám po čtrnácti dnech pošlou objednávku, tak to je pro mě znamení, že ta cesta a úsilí s˙tím spojené je správná. A protože školíme i za prostředky ze státní pokladny - tedy rekvalifikanty přes úřad práce, mohli by mi tato slova potvrdit i pracovníci příslušného odboru na Úřadě práce v˙Uherském Hradišti."
Dopadá na Vás nějak krach Letu a podobných průmyslových kolosů?
"Chod svářečské školy nemůže stát na jednom či více průmyslových kolosech - jak jste je nazvala. Chod svářečské školy se opírá především o strojařské zázemí mnoha firem , které tento region má (a pevně věřím, že mít bude). Opírá se ale i o obyčejného majitele svářečského oprávnění, který si umí přivařit třeba jenom branku od králikárny, o svářeče na pracovištích údržby nebo státní svářeče, kteří umí svařovat nejenom letadla, ale i rozvody plynu, vody a páry. A co se týče dopadu krachu Letu. Termín krach má přesnou definici a já jsem zrovna nedávno měl na úředním přezkoušení svářeče z˙Letu. Takže zatím žádný krach, žádný dopad. I když na druhou stranu musím říct, že to, co vzlétá dnes, a to, co vzlétalo za mého působení v˙Letu, může myšlenku krachu přivodit."
Všimla jsem si, že se pohybujete po škole v˙pracovní kombinéze. Myslela jsem si, že ředitel školy chodí jenom v˙saku a kravatě?
"Tak za první nepoužívám - na rozdíl od některých mých kolegů - termín "ředitel školy". Je nás malý počet a tady mi to oslovení "ředitel" nějak nesedí. A co se týče těch modráků, v˙mém případě té kombinézy, potažmo saka a kravaty? Jak jsem už uvedl, jsem svářecí technolog, ale i svářecí instruktor. To znamená, že nejenom učím teorii, ale umím i v˙praxi ukázat, co učím. A to já považuji nejenom pro mou osobu, ale především ve vztahu ke svářeči za velmi důležité. Není tomu tak ve všech svářečských školách, ale já to měnit v˙nejbližší době určitě nebudu. V˙saku a v˙kravatě mě uvidíte při prezentaci školy u firem a na školeních svářečů, takže tímto jsem vám chtěl sdělit, že sako a kravatu v˙šatníku mám."
Jste novou moderní školou. Máte dojem, že jste progresivnější, že nabízíte víc?
"Musím konstatovat, že zatím nabízíme úplně všechno, co naše nejbližší konkurenční školy. Zároveň si však myslím, že v˙některých věcech jsme i progresivnější; to bych však nechal na posouzení jiným. Bylo by od nás nesmyslné vstoupit na trh a nabízet třeba jenom základní kurzy a třeba jenom tzv. "céóčka" (svařování v˙ochranné atmosféře CO 2), které si dnes kovovýroby nejvíce vyžadují. Musíme umět připravit i svářeče na úřední (státní) zkoušku, a to nejen na černé materiály, ale i nerezi a hliníky. Ve svařování je pořád co dohánět. Pokud si přečtete nějaké články týkající se svařování, tak zjistíte, že vývoj a nové technologie jdou pořád dopředu a vy se musíte s předstihem připravit na požadavek zákazníka. Naše svářečská škola se už dnes připravuje na zpřísněné požadavky týkající se kvality našich svářečů a firem při vstupu ČR do EU. Zatím nic víc prozrazovat nebudeme, ale v˙nejbližší době chceme nejenom svářeče, ale i vedoucí pracovníky odpovědné za svařování informovat o našich záměrech. Motto, které jsme si dali na prahu tisíciletí, by mohlo trochu napovědět: "Využít našich znalostí a zkušeností nejenom k˙rozvoji firem, ale i jejich odpovídajícímu umístění na trhu."
Text: redakce
Foto: Pavel Paška