Číslo: 32
11.08.1997
Článků: 35

Titulní
Uherskohradišťsko
Ze
Kultura
Pro
Pošta
Horoskop
Humor
Sport

REDAKCE

ARCHIV
minulých čísel
Rok 1996
Rok 1997
Rok 1998
Rok 1999
Rok 2000


DOBRÝ DEN SLOVÁCKO


Novinky na knižních pultech
HITPANORAMA Zdeňka Dudy
Problémy Pro Pana Petra Parmu





Novinky na knižních pultech
STEELOVÁ D. - Zášť - Na středu tohoto týdne ohlášená novinka známé romano-pisky.
VÁCHAL J. - Bessy - Román mladšího autora z prostředí módních tvůrců na západním pobřeží USA.
MAILER N. - Americké tajemství - Obsáhlá freska o životě Ameriky posledních desetiletí.
COOK R. - Deformace , COLLINSOVÁ J. - Zatraceně slavná - Druhé vydání bestsellerů na dovolenou.
SPENCEROVÁ L.V. - Píseň domova - O krizi zpočátku tak spokojeného manželství, že ano ?
SCOTT A.C. - Zázračná vyléčení - Další z řady NEJvětších záhad, kterým můžeme a nemusíme věřit.
HEIDEKLANG Ch. - Nebezpečné plísně kolem nás - Nejnovější poznatky o stále rozšířenější hrozbě.
JESENSKÁ M. - Nad naše síly - O složité společenské situaci a soužití Čechů, Němců a Židů za první republiky.
VALIŠ Z. - Generál K. Janoušek - Životní příběh válečného generála, zavřeného po válce komunisty a teprve nedávno rehabilitovaného.
HORKÝ R. - Kamelot - Zachraňte koně a spousty dalších výborných písniček.
HRUBÍN Fr. - Jak se chytá radost - Krásná kniha dětských říkanek, kterou ilustroval Ota Janeček.
PAWLOWSKÁ H. - Charakter mlčel a mluvilo tělo - Další soubor vtipných glos ze soukromí i společnosti.
LAUDANOVÁ D. - Příběh Sullyho - Šesté pokračování cyklu o doktorce Quinnové.
LUTOVSKÝ M. - Hroby knížat - O nálezech, objevech i samotných panovnících naší i evropské historie.
EBERS G. - Nitetis - Historický román o životních osudech egyptské faraonky.
TOPOL J. - Trnová dívka - Výběr z bájí amerických Indiánů.
MANNONI O. - Freud - Obsáhlejší monografie známého zakladatele psychoanalýzy.
PLACÁK O. - Paměti lékaře - Životní osudy našeho průkopníka kardiochirurgie.
DLOUHÁ, RICHTER - Ovoce - Kniha o ovoci, jeho pěstování, vlastnostech i užití.
ROSE L.A. - Hornet - Osudy americké letadlové lodi za druhé sv. války. Mnoho plánků a nákresů.
JACKSON R. - Suez - Pozadí vojenských akcí na zajištění nového průplavu v roce 1956.
VOGT A.E. - Slan - Sci - fi předpovídající konflikt mezi lidmi a jejich geneticky upravenými produkty. KUP







HITPANORAMA Zdeňka Dudy

Premiéra - středa od 20 do 22 hod.
Repríza - sobota od 19 do 21 hod.

	32. týden
	1.   Alphaville - Wishfull thinking
	2.   Michael Jackson - History
	3.   Aerosmith - Hole in my soul
	4.   Annika - The reddest rose
	5.   Joe Cocker - Could you be loved
	6.   Unique II - I still go on
	7.   Worlds Apart - Iřll dreaming of you
	8.   Savage Garden - I want you
	9.   Daddy Puff - Iřll be missing you
	10.  Mr. President - Jo jo action

	Novinky:
	Blmchen - Nur getraum
	Funky Diamonds - Itřs my game
	Zaragosa Band - Zabadax







Problémy Pro Pana Petra Parmu

Každý se může v životě setkat s problémy, na které sám nestačí. Někteří se je pokusí nejprve zvládnout silou a pak pochopí, někteří vyhledají pomoc hned. Trápí-li vás (či jen zajímá) něco v komunikaci a lidských vztazích, pište či volejte do redakce nebo přímo do Soukromé psychosociální poradny, St. Tenice 1195/A, 686 01 UH, tel. 40518. Ve spolupráci s redakcí Dobrého dne připravuje PaeDr Petr Parma, systemický terapeut a soukromý sociální poradce.

#Rodiče a děti potřetí aneb #Je dítě člověk?
Dopis Martina z čísla 28 (z pondělí, 14. července 1997) podnítil některé čtenáře k obecnějším úvahám na téma vztahu rodičů k dětem. Sám si často kladu otázku, zda je v naší české kultuře lidských vztahů dítě vnímáno jako rovnoprávný člověk či spíše jako méněcenná, nám dospělým nerovná #rasa...

Proč s tím nikdo nic neudělá? Rozvedený manžel si bere kluka, kdy chce a vrací ho také, kdy chce. Ten se ho bojí a s klepající bradou a vytřeštěnýma očima říká, že s ním chce jít. Ve škole si na něm zasedla učitelka a před všema ho shazuje a ponižuje. Dokonce ho vyvádí za uši ze třídy ven. Když jde nakoupit, nedají mu lístek a ošidí ho. V parku ho zpohlavkoval důchodce, že nechtěl vstát z jeho místa, když bylo kolem na sezení míst dost.... (Lenka, kontrolorka, 35 let, výňatky z delšího dopisu)

Do smrti nezapomenu, jak mě otec terorizoval. Matka jenom přihlížela a nic proti tomu neudělala. Poroučel mně a všechno jsem musela dělat přesně podle něho. Úplně všechno. Dokonce mi nařizoval, i jaké vložky smím a nesmím nosit! Občas mě osahával se slovy: #No, už je z tebe kus ženské. Když jsem dosáhla osmnácti, nic se nezměnilo. Říkal: #Dokud u mě bydlíš, budeš dělat, co já ti řeknu, nebo tě zmlátím jak koně. (Marcela, ?, 32 let)

Odmalička se mnou rodiče zacházeli jako se svým majetkem. Byli krutí, necitliví k mým potřebám a vůbec je nezajímalo, co já cítím. Když mně bylo asi jedenáct, tak se rozvedli. Matka hodně pila, byla po nocích pryč a o nás se staral táta. Měla ale postavení a táta byl jen obyčejný dělník. Tak nás soud dal matce (mě a šestiletou sestru). Nikoho, ale vůbec nikoho nezajímalo, že jsem chtěl být s taťkou, že jsem měl doslova hrůzu z matky. Když se po rozvodu taťka odstěhoval ke svým rodičům, které jsem měl také velice rád, utekl jsem za ním. S matkou to bylo strašné. Táta byl proti, ale musel by mě k matce doslova odvléct. Hrozila mu od soudu vysoká pokuta. Potom jednoho dne přišli policajti, držel jsem se taťky a řval jako pominutý, odrhli mě a odnesli k matce. Neumíte si představit, jak ta mě zbila. Skoro do bezvědomí... (Lukáš, v učení, 16 let)

Co by měly děti vědět a umět, aby si s nimi dospělí nemohli dělat, co chtějí? (podle E. Feyové, 1993)
1. Vědět, že moje tělo patří jen mně. Že mám právo chránit své tělo.
2. Vědět, že se mám řídit svou vlastní intuicí. Že měřítkem pro mě jsou jenom mé vlastní pocity.
3. Vědět, že je na mně rozhodovat si o stycích a dotycích. Umět odmítnout nepříjemné dotyky a styky.
4. Umět důrazně říkat NE.
5. Vědět, že existují dobrá a špatná tajemství. A umět se svěřit.
6. Vědět, kde v případě nouze hledat pomoc. Umět ji najít, umět požádat o účinnou pomoc.

K zamyšlení na závěr:
Přečtěte si, vážení čtenáři desatero, asertivních dětských práv a zkuste se zamyslet, jak jste schopni tato základní práva u svých dětí (žáků) respektovat. (Podle M. Wittrocka, 1994)
1. Mám právo určit, kdo se bude dotýkat mého těla a kdo ne.
2. Mohu odmítnout všechny něžnosti a dotyky, když se mi nelíbí.
3. Mohu odporovat dospělým.
4. Mám právo využívat nucení a vymlouvání, abych od sebe odehnal nebezpečí.
5. Mohu odmítnout dárky.
6. Mám právo vyprávět komukoliv o tajemství, které se mi nelíbí.
7. Mám právo volat o pomoc, požádat o pomoc nebo z místa nebezpečí utéct.
8. Mohu odmítnout pomoc, službu i odpověď, když mám strach a cítím nebezpečí.
9. Mám právo více důvěřovat svým pocitům, než tvrzení dospělého.
10. Mohu kdykoliv, když si nevím rady, zavolat telefonem na linku, kde pomáhají dětem a mám právo znát toto číslo.







www.hradiste.cz
Program a aktualizace Stanislav Lopata
hudba@hradiste.cz
Čas zpracování: 0 sekund